hoppa till huvudinnehållet
Två personer fotograferade uppifrån högst upp på parlamentsbyggnadens trappor

Vi söker kommunikationssamordnare till kommunikationsenheten vid riksdagens kansli.

Till dina uppgifter hör två huvudsakliga ansvarsområden: besökstjänsterna samt kommunikation, och i synnerhet medborgarkommunikation i form av kommunikation på webben och på sociala medier.

Som kommunikationssamordnare ska du guida besöksgrupper i riksdagen. Du planerar lämpliga guidningar för varje grupp med hänsyn till gästernas ålder, bakgrund och intressen. Du ordnar guidningar på flera språk. Du beaktar besöksreglerna, säkerheten och tillgänglighetsbehov. Du kan berätta ingående om riksdagen för besökare. Du kan också berätta om aktuella ärenden och olika sätt att följa riksdagens arbete, hålla kontakt med riksdagsledamöterna och påverka beslutsfattandet. Du besvarar gästernas frågor.

Bokningssystemet för guidningar är ditt viktigaste verktyg för att hantera administrationen av guidningarna. Du ska kunna granska, ändra och lägga till guidningar, uppdatera systemet och med hjälp av det ta fram statistik över guidningarna.

Du ska delta i genomförandet och utvecklingen av webbkommunikationen för allmänheten. Du ska producera innehåll i riksdagens sociala medier och utveckla koncept för innehållet. Du ska vara med i teamet för sociala medier och delta i uppföljningen av och rapporteringen om sociala medier.
Du ska också medverka i andra uppgifter vid kommunikationsenheten.

Föreskrivna behörighetskrav och föreskrivna krav på språkkunskaper

Vi förutsätter att du har lämplig utbildning och att du i din tidigare verksamhet har visat dig ha den skicklighet och förmåga som krävs för att framgångsrikt sköta uppgifterna.

Av sökanden förväntar vi oss

Högskoleexamen inom ett lämpligt område samt kännedom om statsförvaltningen och riksdagsarbetet ger goda förutsättningar för anställningen.

Vi förväntar oss att du har erfarenhet som guide och av att använda bokningssystem för guidningar. Pedagogiska färdigheter och pedagogisk erfarenhet är meriterande. Särskilt kunskaper om demokratifostran är till nytta i arbetet. Erfarenhet av kundservice räknas också som merit.
Dessutom förväntar vi oss att du har kunskaper om och erfarenhet av att producera och hantera webbinnehåll i en organisation samt av att producera innehåll i sociala medier och hantera olika sociala medietjänster. Erfarenhet av att använda publikationssystem och lyssnings- och hanteringsverktyg för sociala medier är meriterande.

Du måste ha breda språkkunskaper. Utmärkta kunskaper i finska samt minst goda kunskaper i svenska och engelska behövs i arbetet och andra språkkunskaper räknas som merit.

Du ska ha god organisationsförmåga, kommunikationsförmåga och förmåga att uppträda inför publik samt god datateknisk kompetens. Vi ser gärna att du har bred allmänbildning och är insatt i aktuella samhällsfrågor.

Förmåner Vi utvecklar de anställdas kompetens och trivseln i arbetet genom att erbjuda intressanta och varierande arbetsuppgifter och många olika möjligheter till utbildning och motion. Personalen har tillgång till lunchförmån och heltäckande företagshälsovård av hög kvalitet. Flexibel arbetstid och distansarbete när arbetsuppgifterna tillåter det gör det lättare att samordna arbete och privatliv. Förtydliganden

Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.

Säkerhetsutredningen inbegriper också utredning av utländska bindningar.

Kontaktinformation

Närmare information: kommunikationschef Liina Hemminki, tfn 09-432 21 92, tisdag 30.4 kl. 9-10, eller kommunikationsspecialist Lotta Myllymäki, tfn 09-432 24 27, fredag 3.5 kl. 10-11.

Register

Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

  • Registratorskontoret vid riksdagens kansli registratorskontoret

    Riksdagsgatan 4
    00102 Riksdagen

  • Organisation

    Riksdagens kansli ska skapa förutsättningar för riksdagen att sköta de uppgifter som hör till riksdagen i dess egenskap av statsorgan.

    Till kansliet hör centralkansliet, utskottssekretariatet, förvaltnings- och serviceavdelningen, internationella avdelningen, utrednings- och informationsavdelningen och säkerhetsavdelningen.

    Riksdagens kommunikationsenhet bistår med informationsexpertis och svarar för informationen om aktuella frågor, informationen till medier och medborgare, webbkommunikationen och internkommunikationen.

    plats
    Helsingfors

    Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

  • Helsingfors, Riksdagsgatan
    Riksdagsgatan 4
    00102 Helsingfors
  • Mer om arbetsgivaren
    Annan information

    Övrig information beskrivning

  • Personalgrupp: Verkställande uppgifter
  • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
  • Vilken möjlighet att jobba på distans: Det är möjligt att delvis arbeta på distans.
  • Grund av aktualitet: Interimistisk skötsel av uppgifter
  • Arbetstidsform: Arbetstid vid ämbetsverk
  • Prövotid: Prövotiden är sex månader.
  • Löneuppgifter: Lönen består av en uppgiftsrelaterad lönedel som grundar sig på arbetets svårighetsgrad och en individuell lönedel som bestäms utifrån en prestationsbedömning (högst 50 % av den uppgiftsrelaterade lönedelen). Lön betalas enligt kravnivå 8 i riksdagens kanslis lönesystem (2 776,63 euro i månaden). Den individuella lönedelen är i regel 25 % i början av anställningsförhållandet. Enligt denna huvudregel är lönen 3 470,79 euro i månaden för den nyanställda.
  • Sök nu!
    Rekommenderade jobb

    Lediga jobb
    Senaste jobben
    Ansökningsdagen upphör

    Jobb på engelska
    Jobb på svenska
    Möjlighet att arbeta på distans

    Sökandes hjälp
    Lär känna arbetsgivare
    Arbetslivsnyheter

    Nordiska ministerrådet
    Lediga arbetsplatser i EU
    NATO:s öppna positionerNATO:s öppna positioner

    Vyinformation
    Valtiolle.fi Valtiolle.fi-logo

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:

    Vår onlinetjänst använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.Genom att använda tjänsten accepterar du användningen av cookies. Se tjänstens dataskyddsutlåtande och tillgänglighetsutlåtande.

    Ge feedback om webbplatsen.
    Ge feedback om tillgänglighet.