Vid justitieministeriet ledigförklaras en tjänst som kanslichef från den 1 januari 2025. Tjänsten tillsätts för viss tid, dock för högst fem år i sänder.
Kanslichefen ska leda, utveckla och övervaka verksamheten vid ministeriet och inom dess förvaltningsområde, ansvara för ministeriets verksamhet och ett gott resultat i verksamheten, ansvara för kvaliteten på beredningen av lagstiftningen, leda och utveckla ministeriets interna förvaltning, ansvara för beredningen av målsättningarna inom ministeriets förvaltningsområde och för uppföljningen av hur målsättningarna förverkligas, ansvara för ministeriets processer, organisationen inom ministeriets förvaltningsområde och utvecklingen av den samt sörja för den allmänna säkerheten samt beredskapen inom ministeriet och dess förvaltningsområde. Kanslichefen verkställer ministerns beslut.
Dessutom har kanslichefen till uppgift att samordna verksamheten inom ministeriet och dess förvaltningsområde med verksamheten inom andra ministerier och deras förvaltningsområden.
Bestämmelser om kanslichefens uppgifter ingår i reglementet för statsrådet (VNOS 262/2002) och i ministeriets arbetsordning (595/2019).
-
Lisätiedot
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/kanslichef-4339/?desc=kansliap%C3%A4%C3%A4llikk%C3%B6&limit=24&lang=sv_SE
- Justitieministeriet
- TillfälligAlla jobbTjänstMöjlighet att arbeta på distansAnnanChefsuppgifter
- 4339
- 1.1.2025 - 31.12.2029
- Lönen avtalas separat.
- 16.4.2024 12:00 - 14.5.2024 16:15
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeChefs- eller ledningsuppgifter
Behörighetsvillkor för tjänsten är enligt 8 § i statstjänstemannalagen (750/1994) sådan mångsidig erfarenhet som uppgiften förutsätter samt i praktiken visad ledarförmåga och erfarenhet av ledarskap samt enligt 6 § i statsrådets förordning om justitieministeriet (543/2003) högre högskoleexamen i juridik (dock inte magisterexamen i internationell och komparativ rätt). En förutsättning enligt 7 § i statstjänstemannalagen är dessutom att den som utnämns är finsk medborgare.
Språkkunskaperna ska visas primärt enligt förordning 481/2003 (t.ex. språkexamina för statsförvaltningen, språkkunskap som visats genom allmänna språkexamina eller språkkunskap som visats i samband med studier).
- Svenska
- Muntliga: Nöjaktiga
- Skriftliga: Nöjaktiga
- Finska
- Muntliga: Utmärkta
- Skriftliga: Utmärkta
För att kunna sköta tjänsten behöver du dessutom god kännedom om justitieförvaltningen och rättspolitiken, en vision av hur lagstiftningsprocessen och lagstiftnings- och politikarbetet bör utvecklas samt förmåga att verka i en omfattande verksamhetsmiljö under politisk styrning. Justitieministeriet har en krävande uppgift för styrning av ett stort förvaltningsområde, vilket förutsätter en visionär inställning till utveckling och reformer. Kanslichefen ska vara i stånd att under ministerns ledning genomföra regeringsprogrammets mål och åtgärder samt sörja för verksamhetsförutsättningarna och resultaten inom förvaltningsområdet.
God kommunikationsförmåga och social kompetens är meriterande. Meriterande när det gäller ledarskapsförmåga är uppnående av resultat och organisationsledning, personalledning och byggande av arbetsgemenskapen, påverkan i verksamhetsmiljön och förmåga att åstadkomma ändringar samt förmåga att utvecklas kontinuerligt.
I praktiken förutsätter arbetet utöver de språkkunskaper som krävs även flytande kunskaper i engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Med den sökandes samtycke kan göras en omfattande säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.
Chef för avdelningen, överdirektör Tapio Laamanen
02951 50290
tapio.laamanen@gov.fi
Enhetschef Lauri Liusvaara
02951 50160
lauri.liusvaara@gov.fi
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Registratorskontoret vid Justitieministeriet
PB 25
00023 Helsingfors
Justitieministeriet upprätthåller och utvecklar rättsordningen och rättssäkerheten, stärker demokratins strukturer och ser till att medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter tillgodoses. Ministeriet svarar för beredningen av de viktigaste lagarna som upprätthåller rättsordningen och för rättsväsendets funktionsduglighet.
Justitieministeriets vision är ett öppet, aktivt och tryggt samhälle, där var och en kan lita på att hans eller hennes rättigheter tillgodoses. De cirka 250 tjänstemännen vid justitieministeriet är placerade vid avdelningen för demokrati och offentlig rätt, avdelningen för kriminalpolitik och straffrätt, avdelningen för privaträtt och rättsvård, förvaltnings- och styrningsavdelningen samt staben. Avdelningarna svarar för lagberedningen och politikarbetet inom sitt ansvarsområde samt för utvecklingen av och verksamhetsförutsättningarna för ministeriets förvaltningsområde.
Vi är en tillgänglig arbetsplats och vi önskar ansökningar av alla intresserade oberoende av kön eller tillhörighet till en minoritetsgrupp.
plats
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Södra esplanaden 10
00130 Helsingfors
Övrig information beskrivning
De sökandes lämplighet kan komma att testas.
Ansökan bör göras på finska eller svenska.
Namnen på de sökande är offentliga.
Information om behandlingen av personuppgifter i justitieministeriets tjänster: www.oikeusministerio.fi/sv/dataskydd