hoppa till huvudinnehållet
Specialsakkunnig - Social- och hälsovårdsministeriet

Vi söker EN SPECIALSAKKUNNIG till ett tjänsteförhållande för viss tid fram till den 31 december 2026. Grunden för visstidsanställning är en projektuppgift som ingår i regeringsprogrammet.

Avsikten är att tillsätta uppgiften den 1 augusti 2024 eller enligt överenskommelse. Uppgiftens placeringsort är Helsingfors.

Uppgiften är en del av regeringsprogrammets nationella forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram för att påskynda tillväxten och förnyelsen inom sektorn för hälsa och välbefinnande (Tillväxtprogram för sektorn för hälsa och välbefinnande). Programmet bereds i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, finansministeriet, utrikesministeriet samt arbets- och näringsministeriet, och det är fortsättning på förra regeringsperiodens Tillväxtstrategin för forskning och innovation inom hälsobranschen. Uppgiften är förlagd till utvärderingsgruppen i strategi- och ekonomienheten vid social- och hälsovårdsministeriet, men den specialsakkunnigas arbetsinsats fokuserar delvis även på enheten för klienter och personal på avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården.

Läs mer om enheterna och grupperna (https://stm.fi/sv/ledningen-och-organisationen). Läs mer om Tillväxtstrategin för forskning och innovation inom hälsobranschen: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162564 (på finska, med presentationsblad på svenska).

Den specialsakkunnigas uppgifter fokuserar på välfärdsområdenas FUUI-verksamhet (forskning, utbildning, utveckling och innovationsverksamhet) samt organisering av programmets utlysningar av statsunderstöd. Som specialsakkunnig kommer du bland annat att:
- genomföra samarbete på välfärdsområdesnivå som ingår i programmet
- följa upp, utvärdera och utveckla ordnande, funktion och finansiering av välfärdsområdenas FUUI-verksamhet som en del av det mer omfattande FUUI-ekosystemet
- administrera utlysningar av statsunderstöd, konkurrensutsättningar och upphandlingar som gäller programmet
- delta i övrigt arbete som ingår i programmet, såsom att ordna evenemang som anknyter till programmet samt att utarbeta utredningar som gäller programmets åtgärder

Av sökanden förväntar vi oss

Bästa förutsättningar att sköta arbetsuppgifterna ger
- för tjänsten lämplig högre högskoleexamen
- kännedom om forsknings-, utvecklings- och innovationspolitiken inom social- och hälsovården
- tidigare erfarenhet av projektarbete
- de kunskaper i de inhemska språken som krävs av statstjänstemän

Uppgiften förutsätter dessutom
- ett självständigt och lösningsorienterat arbetssätt
- förmåga att hantera omfattande helheter och organisera eget arbete
- utmärkt kommunikations- och förhandlingsförmåga

Meriterande är tidigare erfarenhet av administrativa uppgifter som ingår i den specialsakkunnigas uppgifter (statsunderstöd, offentliga upphandlingar och/eller avtalshantering) samt kännedom om statsförvaltningens verksamhet.

Språkkunskaper som behövs i arbetet
  • Svenska
    • Muntliga: Nöjaktiga
    • Skriftliga: Nöjaktiga
  • Finska
    • Muntliga: Utmärkta
    • Skriftliga: Utmärkta
Förmåner Vi erbjuder dig intressanta och mångsidiga arbetsuppgifter, uppmuntrar dig att utveckla ditt kunnande samt stöder dig i att balansera arbete och fritid. För att stödja hälsa och välbefinnande i arbetet erbjuder vi dessutom motions- och kulturförmåner, omfattande företagshälsovård och möjlighet till distansarbete. Vår arbetsgemenskap uppskattar jämställdhet och likabehandling, och vi välkomnar sökande av olika kön, i olika ålder och med olika bakgrund. Förtydliganden

Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.

Kontaktinformation

Mer information om tjänsten ger Saara Leppinen, direktör för utvärderingsgruppen, 02951 63630, fornamn.efternamn@gov.fi (bäst anträffbar 7.5.2024 kl. 10-12 och 13.5.2023 kl. 9-11) och Jaska Siikavirta, direktör för enheten för klienter och personal (ej anträffbar på fredagar eller måndag den 29 april), 02951 63394, fornamn.efternamn@gov.fi.

Register

Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

  • Social- och hälsovårdsministeriet (statsrådets distributionscentral) registratorskontoret

    PB 33 (Riddaregatan 2 B, Helsingfors)
    00023 Helsingfors

  • Organisation

    Social- och hälsovårdsministeriet (SHM) verkar som en del av statsrådet. Målet för vår verksamhet är att alla ska ha lika möjligheter till ett hälsosamt och tryggt liv. Vi ansvarar för planeringen, styrningen och genomförandet av social- och hälsovårdspolitiken.

    SHM har ca 450 anställda. Personalens medelålder är 47 år. Uppgifterna vid ministeriet kräver en hög utbildningsnivå. De vanligaste studieområdena är juridik, samhällsvetenskap och humaniora. De som arbetar med assisterande uppgifter har vanligtvis en merkonom- eller tradenomexamen. Arbetsuppgifterna vid social- och hälsovårdsministeriet består av mångsidiga sakkunnig- och assistentuppgifter.

    Enligt feedback från personalen upplevs arbetsmiljön som rättvis och sporrande.

    SHMs mission och värderingar

    Vår uppgift är att säkerställa människors funktionsförmåga, utkomst och tjänster för att vi ska kunna leva i ett jämlikt, hållbart och stabilt samhälle.

    plats
    Helsingfors

    Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

  • Helsingfors, Sjötullsgatan
    Sjötullsgatan 8
    00170 Helsingfors
  • Mer om arbetsgivaren
    Annan information

    Övrig information beskrivning

  • Personalgrupp: Expertuppgifter
  • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
  • Grund av aktualitet: Arbetets art
  • Arbetstidsform: Arbetstid vid ämbetsverk
  • Förklaring av arbetstider: 36 h 15 min/vk
  • Löneuppgifter: Lönen bestäms enligt kravnivå 8 i ministeriets lönesystem. Den uppgiftsbaserade lönedelen är 3978 euro per månad. Därtill betalas en individuell lönedel som bestäms utifrån den personliga arbetsinsatsen och som utgör högst 50 procent av den uppgiftsbaserade lönedelen.
  • Sök nu!
    Rekommenderade jobb

    Lediga jobb
    Senaste jobben
    Ansökningsdagen upphör

    Jobb på engelska
    Jobb på svenska
    Möjlighet att arbeta på distans

    Sökandes hjälp
    Lär känna arbetsgivare
    Arbetslivsnyheter

    Nordiska ministerrådet
    Lediga arbetsplatser i EU
    NATO:s öppna positionerNATO:s öppna positioner

    Vyinformation
    Valtiolle.fi Valtiolle.fi-logo

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:

    Vår onlinetjänst använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.Genom att använda tjänsten accepterar du användningen av cookies. Se tjänstens dataskyddsutlåtande och tillgänglighetsutlåtande.

    Ge feedback om webbplatsen.
    Ge feedback om tillgänglighet.