Så här söker du jobb via rekryteringstjänsten Valtiolle.fi. På den här sidan hittar du instruktioner för att söka jobb, svar på vanliga frågor samt kontaktuppgifter till Sökandetjänsten.
1) Hitta ett jobb som passar dig
Använd färdiga sökknappar (t.ex. enligt arbetsområde eller ort) eller använd sökfältet och filtren för att hitta intressanta tjänster.
2) Läs jobbannonsen noggrant
Läs igenom arbetsbeskrivningen, kraven och förväntningarna noggrant. Förbered dig på att besvara dem utförligt i din ansökan och lyfta fram varför just du passar för tjänsten.
3) Sök jobbet – logga in eller registrera dig
Klicka på knappen Sök jobbet. Registrera dig med din e-postadress eller logga in med ett konto du har skapat tidigare. När du är inloggad kan du använda tidigare sparad information eller uppgifter från tidigare ansökningar även i framtida rekryteringar.
4) Fyll i ansökan
Fyll i det elektroniska ansökningsformuläret noggrant. Bifoga nödvändiga bilagor, såsom ditt CV, om de efterfrågas i formuläret.
5) Skicka in din ansökan
Granska din ansökan innan du skickar in den. Kom ihåg att skicka in ansökan innan ansökningstiden går ut, eftersom försenade ansökningar inte beaktas.
6) Följ din ansökan
Du får en bekräftelse till din e-post när din ansökan har mottagits. Under rekryteringsprocessen får du meddelanden om hur processen fortskrider och om det slutliga valet, eller till exempel en begäran om att komplettera din ansökan eller en inbjudan till en digital intervju. Håll därför koll på din e-post. De jobb du har sökt sparas i din personliga profil, där du kan granska dem senare.
Tips för att fylla i din ansökan
Behöver du hjälp med din ansökan?
På den här sidan hittar du en detaljerad sökandeanvisning och vanliga frågor. Där får du tydliga instruktioner och svar på många frågor som rör jobbsökning.
Tekniska problem?
Om du har tekniska problem med Valtiolle.fi-tjänsten – till exempel med inloggning, din sökandeprofil eller att fylla i ansökan – och du inte hittar svar i sökandeanvisningen eller vanliga frågor, kan du kontakta Sökandetjänsten. Kontaktuppgifterna finns på den här sidan.
Sökandeanvisningen vägleder dig i att söka och ansöka om jobb. Den innehåller instruktioner om hur du använder sökord och filter, fyller i, skickar in, redigerar och återkallar din ansökan. Anvisningen behandlar också hantering av din profil, registrering, inloggning och intervjukunskaper.

Sökandetjänsten hjälper med tekniska frågor som rör Valtiolle.fi-jobbsökningstjänsten
Om du har tekniska problem – till exempel med inloggning, din sökandeprofil eller att fylla i ansökan – och du inte hittar svar i sökandeanvisningen eller vanliga frågor, kan du kontakta Sökandetjänsten. Kontaktuppgifterna finns på den här sidan.
Telefonservicen är tillgänglig vardagar kl. 9–15.
E-post: hakijapalvelu(at)palkeet.fi
Telefon: +358 29 556 4020
Observera att Sökandetjänsten inte tar emot ansökningar.
Vid frågor som rör en enskild rekrytering, vänligen kontakta den rekryterande myndigheten direkt. Kontaktuppgifter till rekryteringsansvarig finns i jobbannonsen.
Hur lämnar jag feedback om Valtiolle.fi-tjänsten?
Du kan lämna feedback via länken Ge feedback på webbplatsen www.valtiolle.fi. Länken finns längst ner på varje sida. Kom ihåg att skriva en så detaljerad beskrivning som möjligt av din feedback. Om du vill ha ett svar, lämna din e-postadress tillsammans med feedbacken.