hoppa till huvudinnehållet
Lediga jobb Meny
  • Vanliga frågor från sökande (FAQ)
    På den här sidan hittar du vanliga frågor och svar om Valtiolle.fi-tjänsten och om att söka jobb hos finska staten.

    Du kan söka efter en viss fråga eller ett ämne med hjälp av webbläsarens sökfunktion:

    • Ctrl + F (Windows & Linux)
    • ⌘ + F (Mac) eller
    • "Sök på sidan" – t.ex. menyikonen ≡ eller ⋮ (mobilenheter)
    Att söka jobb

    Du kan söka jobb som passar dig i tjänsten Valtiolle.fi med mångsidiga sökfunktioner och filter. Du kan dra nytta av snabblänkar och snabbsökningsknappar, friordssökning och filter på jobbsökningens webbplats. Du kan:

    • Avgränsa sökningen efter uppgiftsområde: Använd snabbknappen ”Jobb enligt uppgiftsområde” på förstasidan eller välj ett lämpligt uppgiftsområde bland jobbsökningens filter.
    • Söka jobb hos en viss myndighet eller arbetsgivare: Använd sökfältet på sidans övre del eller filtrera jobb efter arbetsgivare. Du kan också först se ett visst ämbetsverk på sidan ”Lära känna arbetsgivarna” och på dess presentationssida se lediga jobb på detta ämbetsverk.
    • Sortera jobb efter läge: Välj en eller flera orter för filtrering.
    • Avgränsa praktikplatser från sökningen: På framsidan väljer du snabbknappen ”Övriga än praktikplatser” eller avmarkerar ”praktikant” under ”Uppgiftsnivå” i filtren.
    • Avgränsa enligt språket i annonsen: Välj önskat språk i annonsen (finska, svenska eller engelska) bland filtren.
    • Avgränsa efter möjlighet till distansarbete: Använd snabbknappen ”Möjlighet att arbeta på distans” på startsidan eller välj möjligheten till distansarbete bland filtren. Närmare information om möjligheten till distansarbete finns i annonsen under Övriga uppgifter om uppgiften/Beskrivning av distansarbete.

    Ange endast ID-numret (t.ex. 12539) i sökfältet högst upp på sidan och tryck på Visa jobb-knappen (eller Enter-knappen på tangentbordet).

    På förstasidan hittar du knapparna ”Senaste jobben” och ”Än har du tid att söka”, med vilka du kan se annonser som nyligen publicerats eller som snart stängs. Jobbannonser som publicerats de senaste 24 timmarna har markerats med symbolen ”24h”.

    Parallellvyn visar jobben som lådor sida vid sida, vilket ger en visuell översikt. Den här layouten är standardvyn för granskning av lediga jobb. Alternativt kan man välja en listvy som visar jobben som en tydlig lista så att man snabbt kan se rubrikerna och den viktiga informationen. Du kan välja en lämplig vy från ”Se”-menyn längst upp och även justera hur många annonser som visas per sida (24 eller 48).

    Att skapa sökvakt samt notifikationer

    I Valtiolle.fi-tjänsten kan du ta i bruk en sökvaktsfunktion som per e-post skickar dig meddelanden om nya publicerade platsannonser utifrån de sökvillkor du valt. Du kan skapa en sökvakt för platsannonser som publiceras på Valtiolle.fi genom att först göra en jobbsökning för de uppgifter som du vill att sökvakten ska meddela dig om. Därefter rullar du längst ner på sidan, ger sökvakten ett namn och anger din e-postadress, och bekräftar beställningen via e-postmeddelandet som kommer till din e-post. I fortsättningen får du meddelanden om nya annonser som motsvarar din sökning direkt till din e-post.

    Kontrollera skräppostmappen och se till att den sökvakt du skapade tidigare fortfarande är giltig.
    Söktvaktens giltighetstid är 6 månader från den dag då den skapades. Vid behov kan du skapa en ny sökvakt. I varje sökvakt-meddelande finns också en länk för att redigera vakten.

    Inlämning av ansökan och användarkonto

    Först välj en platsannons som intresserar dig och läs befattningsbeskrivningen noggrant. Därefter kan du klicka på knappen ”Sök nu” och fylla i den elektroniska ansökningsblanketten. Kom ihåg att skicka in ansökan innan ansökningstiden går ut.

    Du kan söka flera uppdrag samtidigt, men för varje jobb måste du göra en egen ansökan. Varje annons (rekryterings-ID) behandlas separat.

    Ja, för att ansöka måste man registrera sig och skapa ett användarkonto med en e-postadress. Vid offentlig ansökning används personlig e-post, vid statlig intern ansökning används statlig tjänste-/arbetse-post.

    Om du inte kan söka elektroniskt, se svaret på den nästa ofta ställda frågan nedan.

    Om du inte kan söka jobb med hjälp av den elektroniska jobbsökarportalen Valtiolle.fi kan du också söka jobb genom att skicka in din ansökan till registratorskontorets postadress, som anges i platsannonsen. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

    När det står Anonym rekrytering i en platsannons kommer din ansökan att behandlas utan personuppgifter i det inledande skedet av rekryteringsprocessen. Ansökningarnas handläggare kan inte se de uppgifter som sparats i de anonyma fälten i ansökningsblanketten förrän behandlingen framskrider till ett skede där till exempel kontaktuppgifter behövs. Syftet med den anonyma rekryteringen är att säkerställa en jämlik och kompetensbaserad bedömning av de sökande. Det viktiga är inte namn, kön, ålder eller annan information som pekar på en person.

    Du kan fylla i ansökningsblanketten för anonym rekrytering som vanligt. Systemet döljer automatiskt följande information: namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, modersmål och foto. Lägg inte dessa personuppgifter direkt i själva ansökningstexten. På så sätt kan rekryterare fokusera på din kompetens.

    Du kan söka sådana jobb på Valtiolle.fi genom att välja Anonym som sökvillkor.

    Med statlig öppen ansökan avses möjligheten att lämna in en öppen ansökan till ett eller flera ämbetsverk utan att söka en viss offentligt ledig tjänst. På basis av en öppen ansökan kan en person endast väljas till tidsbundna uppdrag som är kortare än två år. I ansökan kan du berätta vilka uppgiftsområden och ämbetsverk du är intresserad av och på vilken ort du vill arbeta.

    Du kan lämna in en öppen ansökan enligt följande:

    1. Sök annonsen om öppen ansökan i tjänsten Valtiolle.fi. Du hittar den i snabblänkarna bredvid sökfältet eller genom att välja Öppen sökning som typ i filtreringen.
    2. Öppna annonsen och klicka på knappen ”Lämna in en öppen ansökan”.
    3. Logga in eller registrera dig på tjänsten.
    4. Fyll i ansökan eller använd din tidigare ansökan som grund.
    5. Ställ fast giltighetstid, högst två år. Ansökan raderas automatiskt efter att giltighetstiden gått ut.
    6. När du har skickat in din ansökan ser du den i avsnittet Ansökningar i din profil. Du kan när som helst ändra eller ta bort ansökan under giltighetsperioden. Kom till slut ihåg att spara ändringarna genom att välja ”Redigeringen är klar”.

    En öppen ansökan fungerar som ett alternativ om en lämplig platsannons inte genast finns tillgänglig men du är intresserad av kommande tidsbundna uppdrag hos staten.

    Ifyllning av ansökningsblanketten och bilagor

    Genom att fylla i ansökningsformuläret säkerställer den sökande att arbetsgivaren får all nödvändig information.

    Ansökningsformulär kan ibland upplevas som långa och arbetsamma att fylla i (enligt en enkät genomförd av finansministeriet 2021). Statliga ansökningsformulär innehåller många frågor för att samla in både den information som krävs för rekryteringen och statistiska uppgifter. Dessa statistikuppgifter används till exempel för att följa upp hur jämställdhet förverkligas i rekryteringar. Frågorna i formuläret säkerställer också att samma information samlas in från alla sökande, vilket gör det möjligt att jämföra deras kompetens på ett rättvist sätt.

    När man fyller i den elektroniska ansökningsblanketten är det viktigt att fylla i alla obligatoriska fält noggrant och bifoga de begärda bilagorna. Ifyllandet styrs av blanketten, och man kan inte hoppa över obligatoriska fält. På ansökningsblanketten finns också avsnittsspecifika instruktionstexter som du kan läsa genom att trycka på länken Visa instruktion.

    Det kan finnas en punkt i ansökan där du ombes att lägga till ett foto av dig själv. En bild begärs inte i alla sökningar. Om det är möjligt att bifoga en bild, se till att den är i jpg-, jpeg- eller png-format och inte är större än 2 MB.

    Bakgrunden till antalet fält är att man i tjänsten Valtiolle.fi använder ett elektroniskt rekryteringsverktyg med vars hjälp man kan göra en meritjämförelse av ansökningarna och försäkra sig om att de sökande uppfyller bl.a. de föreskrivna behörighetskraven. Denna information måste anges strukturerad i fälten för att arbetsgivaren ska kunna hantera den på ett effektivt sätt.

    När du fyller i ansökan noggrant första gången kan du utnyttja den som grund senare och behöver inte mata in uppgifterna på nytt.

    Bilagor läggs till i ett separat avsnitt Bilagor i ansökningsskedet. Observera att bilagor endast kan läggas till i ansökan om den rekryterande arbetsgivaren har tillåtit att bilagor bifogas. Bifogat filformat ska vara pdf eller docx-format. Maximal storlek på en bilaga är 2 Mb.

    Om bilagan är för stor kan du inte lägga till den. Du kan till exempel försöka minska filstorleken med Adobes kostnadsfria webbverktyg. Därefter kan du försöka bifoga filen igen.

    Om bilagan har markerats som obligatorisk för rekryteringen kan den inte längre tas bort från ansökan, men den kan ersättas med en annan fil inom ansökningstiden. Om bilagan inte är obligatorisk kan den tas bort.

    Lägg till endast den bilaga som det rekryterande ämbetsverket ber om.

    Ja, man kan spara ansökningsblanketten och fortsätta fylla i den senare innan ansökningstiden går ut. Systemet skickar också en påminnelse till din e-post ett par dagar innan ansökningstiden går ut om du har en ofullbordad ansökan. Kom ihåg att färdigställa och skicka in ansökan i tid, eftersom endast ansökningar som skickats in inom utsatt tid beaktas.

    Ja, en inskickad ansökan kan redigeras, så länge ansökningstiden fortfarande gäller. Gå till dina egna ansökningar, öppna ansökan och gör ändringarna. Kom ihåg att klicka på knappen Redigeringen är klar för att uppdatera uppgifterna för arbetsgivaren. Även bilagor kan redigeras (se tidigare punkt i ofta ställda frågor).

    Observera: Om statusen för din ansökan är Ansökan har återkallats kan du inte redigera uppgifterna i den. Redigeringen lyckas först när du har skickat in ansökan på nytt, då ändras statusen till Ansökan har lämnats in.

    Du kan själv dra tillbaka din ansökan under ansökningstiden genom att välja Annullera ansökan i menyn Övriga funktioner. Efter annulleringen övergår ansökan till Annullerat-läge, men kan skickas på nytt genom att välja Skicka igen, om ansökningstiden inte har gått ut. Då kan du också redigera ansökan.

    Om du vill dra dig ur rekryteringen efter att ansökningstiden gått ut ska du kontakta det rekryterande ämbetsverket direkt, eftersom det inte längre är möjligt att ta bort ansökan från ansökan efter att ansökningstiden gått ut.

    Enligt 7 § i statstjänstemannalagen kan endast finska medborgare utnämnas till vissa tjänster. Du måste uppge medborgarskap endast om det gäller en tjänst som omfattas av denna lag. Sådana tjänster är till exempel domartjänster och justitiekanslerstjänster.

    Rekryteringsbeslutet med bilagor kan skickas till dig elektroniskt om du ger ditt samtycke. Utan samtycke kan myndigheten inte sända uppgifterna elektroniskt. Elektronisk delgivning till din e-post är det snabbaste och primära sättet att få ett beslut.

    Rekryteringens fortskridande och tilläggsuppgifter

    När du har skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemeddelande till din e-post från adressen noreply@valtiolle.fi. Om meddelandet låter vänta på sig, kontrollerar du skräpposten och ser till att e-posttjänsten tillåter meddelanden från den adressen.

    Genom att logga in på Valtiolle.fi ser du alla dina ofullbordade och skickade ansökningar samt deras status. Genom ansökan kan du också se jobbannonsen för den uppgift du söker genom att klicka på namnet på den uppgift du söker, även efter att ansökningstiden gått ut.

    När rekryteringen är klar får du besked om valet eller att du inte blev vald. Arbetsgivaren kan dessutom kontakta dig under processen genom att informera om hur rekryteringsprocessen framskrider. Observera att slutförandet av en rekryteringsprocess vanligen tar längre tid inom statssektorn än inom den privata sektorn.

    I frågor som gäller anställning eller rekryteringens framskridande ska du kontakta det rekryterande ämbetsverket direkt.

    • Kontaktuppgifterna finns i anslutning till den aktuella jobbannonsen.
    • Observera att eventuella förfrågningar måste göras innan ansökningstiden går ut.

    Om annonsen har lämnat webbplatsen kan du se den vidare genom att logga in på din användarprofil på Valtiolle.fi.

    Uppgifter i platsannonsen: krav, utredningar och typ av anställningsförhållande

    De särskilda behörighetsvillkoren är knutna till en viss tjänst och är ofta reglerade i förordningar eller i lag. Om de föreskrivna behörighets- och språkkraven har angetts i platsannonsen, till exempel en viss utbildning, språkkunskaper eller annan behörighet för uppgiften krävs, kan endast en sökande som uppfyller dessa föreskrivna behörighetskrav väljas till uppgiften. Kraven ska i regel vara uppfyllda redan när ansökningstiden går ut – med undantag för språkkunskaper, som även kan visas senare om det inte fördröjer urvalsprocessen.

    I praktiken kan du lämna in en ansökan även om du inte uppfyller kraven, men din ansökan kan inte beaktas vid valet. Därför lönar det sig att söka endast sådana uppgifter för vilka man uppfyller de krav som ställs. Detta gör ansökningsprocessen smidigare för alla.

    I annonsen kan man även nämna egenskaper som inte är obligatoriska, men som hjälper till att klara uppgiften och kan förbättra valmöjligheterna. Dessa uttrycks i ord som: ”tillgodoräknas”, ”vi förväntar oss” eller ”ger de bästa förutsättningarna”.

    Säkerhetsutredningar görs för att skydda Finlands säkerhet och intressen. Syftet med dem är att förhindra att information som är väsentlig för Finlands säkerhet hamnar i fel händer. I en utredning om en person granskas personens bakgrund för att säkerställa personens tillförlitlighet. Då granskas till exempel om hen har gjort sig skyldig till brott eller om hen har ekonomiska svårigheter som kan utsätta hen för påtryckning eller annan osaklig påverkan.

    Säkerhetsutredningar görs endast i en del av statens uppgifter. Detta meddelas i platsannonsen eller senast vid intervjun. Inom vissa branscher, till exempel ministerier, låter man göra en säkerhetsutredning av alla som kommer i arbete. I utredningarna framkommer endast sällan sådant som har betydelse vid utnämningsprövningen. Källa: eOppiva-utbildningen: Arbete för Finlands bästa, del 6

    Ett tjänsteförhållande uppstår genom en utnämning, det vill säga en ensidig administrativ åtgärd som förutsätter samtycke från den som rekryteras. En tjänstemans arbetsuppgifter kan inte avtalas särskilt.

    Ett arbetsavtalsförhållande uppstår genom ett arbetsavtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Den rättsliga ställningen för personal i arbetsavtalsförhållande regleras av arbetsavtalslagen (55/2001).

    Uppgifter som omfattar utövande av offentlig makt kan i regel endast utföras av tjänstemän som är i ett tjänsteförhållande. Därför används huvudsakligen tjänsteförhållanden för personal inom statsförvaltningen. Till tjänster hör ett ansvar som regleras i grundlagen (731/1999).

    En tjänsteman ansvarar för att handla så att verksamheten uppfyller krav på bland annat opartiskhet, oberoende och jämlikhet.

    Tjänstemannarätten är ett centralt rättsområde i statens personalförvaltning. I tjänstemannarätten ingår de bestämmelser som reglerar tjänstemännens allmänna rättsliga ställning, det vill säga rättigheter och skyldigheter. Tjänstemannarätten reglerar också statens ställning som arbetsgivare.

    Enligt 6 c § i statstjänstemannalagen ska det i meddelanden om öppna tjänster nämnas huruvida tjänsten har inrättats vid en särskild enhet eller om den är gemensam för ämbetsverket.

    Under den tid som den gällande statstjänstemannalagen (750/1994) har varit i kraft har trenden gått mot att allt fler tjänster är gemensamma för ämbetsverket.

    Den största skillnaden mellan tjänster som är gemensamma för ämbetsverket och tjänster som har inrättats vid en särskild enhet gäller möjligheten att överföra dem. En tjänst som är gemensam för ämbetsverket kan flyttas till en annan enhet utan att tjänsteinnehavaren tillfrågas. En tjänsteinnehavare som vägrar överföras kan sägas upp. En tjänst som har inrättats vid en särskild enhet kan inte överföras på samma sätt.

    Möjligheterna att flytta en tjänst som är gemensam för ämbetsverket till en annan ort än den där den fanns vid tidpunkten för tillsättandet regleras av statstjänstemannalagen.

    Bestämmelserna innebär i praktiken att om en tjänst har inrättats exempelvis vid en särskild avdelning inom ett ministerium, kan den inte överföras till en annan avdelning utan tjänsteinnehavarens samtycke.

    Hantering av sökandes konto och uppgifter

    Din användarkod förvaras i tjänsten, om du använder den aktivt. De användarkoder som varit oanvända i över ett år raderas automatiskt. Innan din användarkod raderas får du i din e-post ett meddelande om att din användarkod kommer att föråldras. När du loggar in på ditt användarkonto förhindrar du att din användarkod raderas. I annat fall behöver du inte göra någonting och din oanvända användarkod avlägsnas automatiskt ur tjänsten i enlighet med meddelandet.

    Ansökningar som skickats in kvarstår i tjänsten i två år efter att rekryteringen avslutats. Ofullbordade och oinsända ansökningar samt ansökningar som sökanden har återkallat kvarstår i 6 månader.

    Du kan radera ditt användarkonto helt i tjänsten. Du kan radera ditt sökandekonto i inställningarna för ditt sökandekonto. Raderingen av användarkontot är slutgiltig och efter raderingen kan man inte längre logga in i tjänsten med användarnamnet i fråga. Raderade användarkonton och ansökningarna i dem kan inte återställas.

    Sökandeprofil till fil eller utskrivning av informationen i sökandeprofilen
    Du kan ladda upp information om din sökandeprofil till dig själv som en fil. När du har loggat in trycker du på ditt namn längst upp till höger, väljer Redigera din profil och längst ner i avsnittet finns knappen Ladda upp till fil. Filen är i json-format, för att öppna den behövs t.ex. programmet Notepad eller WordPad. Informationen skrivs ut utan formatering. Om du vill att informationen ska se ut som den ser ut när du tittar på systemet öppnar du först alla punkter i profilen och sedan högerklickar du på ”Skriv ut” för att få innehållet utskrivet tydligare (till pfd-format).

    Utskrivning av ansökan
    Du kan också skriva ut din egen ansökan enligt följande: Gå till din ansökan, välj Övriga funktioner och klicka på Skriv ut ansökan. Observera att när du skriver ut en ansökan så skrivs all text som du skriver in i avsnittet ”fritt formulerad ansökan för uppgiften” ut enhetligt utan styckeindelningar. Dock för arbetsgivaren i rekryterarens vy visas styckeindelningarna som för dig på skärmen.

    Tekniska problem och användarkoder

    Försök först igen genom att stänga alla flikar eller använd en annan webbläsare.

    Kontakta vid behov Sökandetjänsten, som hjälper sökande i tekniska frågor i anslutning till jobbsökartjänsten Valtiolle.fi – till exempel vid inloggning, sökandeprofil eller ifyllande av ansökan. Kontaktuppgifter till sökandetjänsten finns på sidan Så här ansöker du.

    Vänligen kontakta det rekryterande ämbetsverket direkt i frågor som gäller enskild rekrytering.

    Du kan återställa lösenordet på Valtiolle.fi:s inloggningssida genom att välja "Glömde du lösenordet?". Ange en registrerad e-postadress och följ instruktionerna i din e-post.

    Om du redan arbetar hos staten, observera att du använder rätt e-postadress beroende på var du är registrerad:

    • Vid offentlig sökning används alltid en personlig (civil) e-postadress.
    • Vid ansökan inom staten används endast statens arbets-/tjänsteadress.

    Inloggningsadresserna till den offentliga och den interna sökandeportalen är olika. Lösenordet kan endast återställas om du använder samma e-postadress som du använde för att registrera dig på sökandeportalen i fråga.

    Om du har skapat ett användarkonto med en e-postadress som du inte längre kan använda och inte kan logga in på Valtiolle.fi med dina tidigare inloggningsuppgifter:

    • Du måste skapa ett helt nytt användarkonto genom att registrera dig igen.
    • Uppgifter från det gamla kontot kan inte överföras till det nya kontot – inte ens av administratören.

    Om du fortfarande kan logga in på Valtiolle.fi, trots att den gamla e-postadressen inte längre är i bruk, kan du ändra din e-postadress i Valtiolle.fi så här:

    1. Logga in i tjänsten
    2. Klicka på ditt namn i toppmenyn
    3. Välj ”Redigera inställningar”.
    4. Byt e-postadress till en ny fungerande adress.

    Observera: Om du har flera konton med olika e-postadresser går det inte att kombinera deras information eller ansökningar.

    Dataskydd och offentlighet

    Längst ner på Valtiolle.fi-webbplatsen, under Dataskyddsbeskrivningar. När du börjar användningen accepterar du villkoren. De finns också i din sökandeprofil (ditt namn > inställningar).

    Personuppgifterna behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och endast för att sköta rekryteringen.

    Ansökningar som lämnats in för statliga uppdrag är i regel offentliga handlingar genast när de kommer in till myndigheten, via tjänsten Valtiolle.fi eller till registraturen. Offentligheten baserar sig på lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Offentliga handlingar kan vara till exempel arbetsansökan och meritförteckning (CV), utnämningspromemoria och utnämningsbeslut.

    Ansökningar lämnas inte ut automatiskt till allmänheten, men i regel har vem som helst rätt att ta del av offentliga handlingar och de kan lämnas ut till den som begär det i enlighet med offentlighetslagen. Närmare anvisningar om hur en begäran om information ska göras får du av myndigheten i fråga.

    Offentliga uppgifter i ansökningar inkluderar till exempel sökandens namn, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer som är relevanta för tjänsten. Sekretessbelagda uppgifter, till exempel uppgifter om privatliv, hälsouppgifter eller kontaktuppgifter som omfattas av spärrmarkering, får dock inte lämnas ut till utomstående enligt lag.

    Vi rekommenderar: Ange endast information som är relevant för jobbet i din ansökan och undvik att lämna personliga uppgifter, såsom familje- eller hälsouppgifter.

    I samband med ansökan kan du framföra en önskan om att ditt namn inte publiceras offentligt. Skriv detta önskemål direkt i ansökan eller meddela detta separat till det rekryterande ämbetsverket. Myndigheten tar dina önskemål i beaktande, men är skyldig att lämna ut uppgifterna om de begärs enligt lag. Medierna respekterar ofta önskemålet och det är oftast bara de som söker högprofilerade uppdrag som kommer ut i medierna.

    Tips: Om du har en spärrmarkering, skriv ”spärrmarkering” i adressfältet och godkänn elektronisk delgivning i ansökan.

    Logga in
    Logga in för att söka jobb
    Logga in som intern sökande
    Logga in som rekryterare

    Så här ansöker du
    Anvisningar för sökande
    Be om hjälp
    Ofta ställda frågor

    För alla karriärskeden
    Uppgifter inom statens inre rörlighet
    Internationella uppdrag
    För studerande

    Navigera genom webbplatsen
    Alla jobb
    Lär kanna arbestgivare
    Valtiolle.fi - startsida

    valtio

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Följ oss på sociala medier



    Se tjänstens dataskyddsbeskrivningarna och tillgänglighetsutlåtande .
    Ge feedback om webbplatsen eller om tillgänglighet.

    Öppna cookie-inställningar