Inrikesministeriet utlyser en tjänst som RÄDDNINGSÖVERINSPEKTÖR med tillträde den 1 december 2024 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är gemensam för ministeriet och placerad vid räddningsavdelningens enhet för räddningsväsendet.
Inrikesministeriet har till uppgift att leda, styra och övervaka räddningsväsendets tjänster. Inrikesministeriet samordnar också olika ministeriers och branschers verksamhet inom räddningsväsendet och i dess utveckling samt sörjer för riksomfattande arrangemang och beredning som gäller räddningsväsendet. Inrikesministeriets räddningsavdelning ansvarar för uppgiftshelheten.
Till uppgifterna för räddningsavdelningens informationsförvaltning hör bland annat beredning och styrning av räddningsväsendets informationsförvaltning, informationshantering, digitala säkerhet och arkitektur samt ägarskap och styrning av informationsförvaltnings- och IKT-projekt. Räddningsavdelningen svarar också för styrningen av den informationsförvaltning som gäller välfärdsområdenas räddningsväsenden.
Som räddningsöverinspektör ansvarar du, i egenskap av projektchef, för Virve2-projektet inom räddningsväsendet och är räddningsväsendets administratör för Virve. Dessutom deltar du i styrningen av det nuvarande Virve. Till dina uppgifter hör också styrning och utveckling av andra överenskomna utvecklingsprojekt hos säkerhetsmyndigheterna och inom räddningsväsendet samt administratörsuppgifter. Du svarar för att målen för tjänsten uppnås samt för myndighetssamarbetet och samarbetet med berörda grupper i enlighet med ditt uppgiftsområde.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/raddningsoverinspektor-7643/
- Inrikesministeriet
- Alla jobbOrdinarieTjänstArbetstid vid ämbetsverkExpertuppgifter
- 7643
- 1.12.2024 eller enligt överenskommelse
- 4406,98 euro/månad
- 2.10.2024 15:35 - 21.10.2024 14:00
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeMöjlighet att arbeta på distansFörsvar / säkerhet / beredskap
Det finns inga särskilda behörighetsvillkor för tjänsten som räddningsöverinspektör.
De bästa förutsättningarna för arbetet har du som har en lämplig högskoleexamen och erfarenhet av Virve och Virve2, styrnings- och utvecklingsuppgifter som gäller räddningsväsendets informationsförvaltning, digitala säkerhet och informationssystemprojekt samt av styrnings- och utvecklingsuppgifter som gäller omfattande helheter. Erfarenhet av och kompetens inom räddningsväsendet räknas som merit, i synnerhet när det gäller ansvarsuppgifter i anslutning till kommunikations- och ledningssystemen, utveckling och styrning av informationshanteringen samt offentlig informationsförvaltning. Det är också meriterande för dig om du har tidigare arbetserfarenhet inom statsrådet.
Du förväntas ha initiativförmåga och visioner, förmåga att lösa problem och arbeta självständigt liksom även god samarbetsförmåga. Uppgifterna kräver utmärkta kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.
- flextid, möjlighet att jobba på distans,
- en omfattande företagshälsovård,
- uppmuntran och mångsidiga möjligheter att utveckla din kompetens,
- motions- och kulturförmåner, och
- en intressant arbetsmiljö där vi tillsammans skapar ett tryggare Finland.
Jämställdhet och jämlikhet är viktigt för oss och vi hoppas på ansökningar av människor med olika bakgrund, i olika ålder och av olika kön. Inrikesministeriet är en tillgänglig arbetsplats.
Mer information om tjänsten ger Teemu Luukko, dataförvaltningschef för räddningsväsendet, tfn 0295 455 och Pauliina Eskola, chef för enheten för räddningsväsendet, tfn 0295 488 263.
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Inrikesministeriets registratorskontor
PB 26 (Riddaregatan 2 B, Helsingfors)
00023 Statsrådet
Inrikesministeriets mål är att Finland är världens tryggaste land nu och i framtiden. För att nå detta mål värnar vi om människors säkerhet samtidigt som vi bygger upp ett konkurrenskraftigt samhälle och säkerställer att människor behandlas lika.
Vid inrikesministeriet arbetar cirka 240 experter inom områdena för polisväsende, gränssäkerhet, räddningsväsende och migration. Inrikesministeriet har tre kärnuppgifter. Vi bereder lagstiftning som gäller polisen, räddningsväsendet, nödcentralsverksamheten, gränsbevakningen, sjöräddningen och migrationen, resultatstyr ämbetsverken och inrättningarna inom vårt förvaltningsområde samt behandlar internationella ärenden och EU-ärenden som hör till vårt ansvarsområde. Som ett ministerium för inre säkerhet har inrikesministeriet dessutom uppgifter som gäller den nationella säkerheten, beredskapsplaneringen och beredskapen för olika störningar och undantagsförhållanden.
I enlighet med våra värderingar vill vi agera öppet och enkelt, rättvist och pålitligt samt vara starka tillsammans.
Läs mera om oss: https://intermin.fi/sv/ministeriet/ministeriet-som-arbetsplats
Orter
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Kyrkogatan 12
00170 Helsingfors
Övrig information om uppgiften