hoppa till huvudinnehållet
Lediga jobb
Du har inte lagt till några favoriter än. Lägg till meddelandet som en favorit genom att klicka på hjärtat på meddelandet.
Arbetsgivarna
Du har inte lagt till arbetsgivare som favoriter än. Genom att lägga till arbetsgivaren som favorit kommer den att synas här.
Programchef, den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning (OffICT) - Finansministeriet
Visa mer

Vi söker en programchef för ett tidsbundet tjänsteförhållande som tillsätts för tiden 1.1.2025–31.12.2027 eller enligt överenskommelse. Tjänsten hör till ministeriets gemensamma tjänster och är förlagd till OffICT-avdelningen.

Som programchef arbetar du i enheten för digitalisering på OffICT-avdelningen. Enheten har till uppgift att styra och utveckla den offentliga förvaltningens e-tjänster samt att styra och utveckla digitaliseringen som en del av den allmänna utvecklingen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen.

Programchefens uppgifter hänför sig till skrivningen i regeringsprogrammet om att fortsätta införandet av den digitala kompassen samt att underlätta skötseln av en avliden anhörigs ärenden med hjälp av digitalisering och automatisering. Dina arbetsuppgifter kan omfatta även avdelningens övriga uppgifter.

I ansvarsområdet ingår arbetsuppgifterna för programchefen för de två pågående programmen, smidig skötsel av en avliden anhörigs ärenden samt främjande av livshändelsedriven digitalisering. Arbetsuppgifterna omfattar omfattande berednings-, styrnings- och planeringsuppgifter, hantering av budgeten och rapportering samt övriga uppgifter som gäller ansvaret för att leda program. Dessutom ingår i arbetsuppgifterna organisering och ledning av genomförandet av tjänstehelheter som gäller livshändelser och därtill hörande upphandlingsmodellen samt omfattande samarbete med intressenter.

Föreskrivna behörighetskrav och föreskrivna krav på språkkunskaper

Det finns inga föreskrivna behörighetsvillkor för tjänsten som programchef.

Föreskrivna krav på språkkunskaper
  • Engelska
    • Muntliga: Bra
    • Förståelse: Bra
    • Skriftliga: Bra
  • Svenska
    • Muntliga: Nöjaktiga
    • Förståelse: Nöjaktiga
    • Skriftliga: Nöjaktiga
  • Finska
    • Muntliga: Utmärkta
    • Förståelse: Utmärkta
    • Skriftliga: Utmärkta
Av sökanden förväntar vi oss

Vi förväntar oss att du har

• lämplig högre högskoleexamen
• tidigare erfarenhet av motsvarande uppgifter som gäller främjande av livshändelsedriven digitalisering och omfattande och ingående kunskaper om substansen i de pågående programmen (smidig skötsel av en avliden anhörigs ärenden samt främjande av livshändelsedriven digitalisering)
• erfarenhet av projektledning vid statsrådet
• erfarenhet av omfattande tväradministrativt samarbete med intressenter
• kännedom om arbetssätt inom den offentliga förvaltningen
• god samarbets-, kommunikations- och interaktionsförmåga samt förmåga att påverka och
förhandla
• god förmåga att uttrycka dig i skrift och god presentationsförmåga
• förmåga till ett självständigt sakkunnigarbete och ett aktivt arbetssätt
• en lösningsinriktad attityd och stresstålighet
• förmåga att ta till dig och analysera omfattande ärendehelheter

Arbetsuppgifterna kräver utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska, nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.

Meriterande är kännedom om statsrådets verksamhetsmiljö och god förtrogenhet med avdelningens uppgiftsområde.

Vi erbjuder dig Hos oss kan du utveckla din kompetens och växa som sakkunnig: vi erbjuder möjligheter såväl till sakkunniga i början av sin karriär som till erfarna experter. Vi har dessutom tillgång till heltäckande företagshälsovårdstjänster samt motions- och kulturförmåner. Vi stöder samordnandet av arbete och fritid bland annat genom flextid och möjlighet till distansarbete.

Kom med oss och trygga framtiden – hos oss får du arbeta på en unik utkiksplats och i en inspirerande arbetsgemenskap!
Utredningar

Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.

Kontaktinformation

Tietohallintoneuvos, yksikön päällikkö Katja Väänänen, katja.vaananen@gov.fi, puh. 0295 530 245

Skickande av ansökan

Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

  • Finansministeriet registratorskontoret

    PB 28
    00023 Statsrådet

  • Organisation
  • Hos oss vid finansministeriet får du betydelsefulla arbetsuppgifter: Vi skapar valmöjligheter för kommande generationer genom att stärka hållbar tillväxt, sörja för den offentliga ekonomin och värna om god förvaltning. Våra värden, öppenhet, förtroende och ansvarsfullhet styr vår verksamhet. Vi är kända för vår höga kompetens.

    Informations- och kommunikationstekniska avdelningen inom den offentliga förvaltningen (OffICT) styr informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen, utvecklingen av strukturer, de gemensamma tjänsterna samt serviceproduktionen. Vi styr de allmänna grunderna för e-kommunikation och informationssäkerhet och vi bereder informations- och förvaltningspolitik och lagstiftning inom området. Vi svarar dessutom för resultatstyrningen av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori.

    Orter
    Helsingfors

    Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

  • Helsingfors
    PB 28
    00023 Helsingfors
  • Mer om arbetsgivaren
    Uppgiftsdetaljer

    Övrig information om uppgiften

  • Mer information: Vår arbetsgemenskap uppskattar jämställdhet och likabehandling, och vi välkomnar sökande av olika kön, i olika ålder och med olika bakgrund.
  • Uppgiftsnivå: Expertuppgifter
  • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
  • Tjänsten inrättats: Tjänsten är gemensam för ämbetsverket.
  • Grund för visstidsanställning: Arbetets art
  • Ytterligare information om visstidsanställning: Genomförande av regeringsprogrammet
  • Arbetstidsform: Arbetstid vid ämbetsverk
  • Prövotid: En prövotid på 6 månader kan tillämpas.
  • Löneuppgifter: Lönen bestäms enligt kravnivå 12 och den personliga prestationen. Totallönen när en ny person börjar i tjänsten uppgår således till 5020 - 5282 i månaden.
  • Sök nu
    Rekommenderade jobb
  • Lediga jobb
    Senaste jobben
    Ansökningsdagen upphör

    Jobb på engelska
    Jobb på svenska
    Möjlighet att arbeta på distans

    Sökandes hjälp
    Lär känna arbetsgivare
    Arbetslivsnyheter

    Nordiska ministerrådet
    Lediga arbetsplatser i EU
    NATO:s öppna positionerNATO:s öppna positioner

    Vyinformation
    Valtiolle Valtiolle-logo

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:

    Vår onlinetjänst använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.Genom att använda tjänsten accepterar du användningen av cookies. Se tjänstens dataskyddsutlåtande och tillgänglighetsutlåtande.

    Ge feedback om webbplatsen.
    Ge feedback om tillgänglighet.