Vi söker en programchef för ett tidsbundet tjänsteförhållande som tillsätts för tiden 1.1.2025–31.12.2027 eller enligt överenskommelse. Tjänsten hör till ministeriets gemensamma tjänster och är förlagd till OffICT-avdelningen.
Som programchef arbetar du i enheten för digitalisering på OffICT-avdelningen. Enheten har till uppgift att styra och utveckla den offentliga förvaltningens e-tjänster samt att styra och utveckla digitaliseringen som en del av den allmänna utvecklingen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen.
Programchefens uppgifter hänför sig till skrivningen i regeringsprogrammet om att fortsätta införandet av den digitala kompassen samt att underlätta skötseln av en avliden anhörigs ärenden med hjälp av digitalisering och automatisering. Dina arbetsuppgifter kan omfatta även avdelningens övriga uppgifter.
I ansvarsområdet ingår arbetsuppgifterna för programchefen för de två pågående programmen, smidig skötsel av en avliden anhörigs ärenden samt främjande av livshändelsedriven digitalisering. Arbetsuppgifterna omfattar omfattande berednings-, styrnings- och planeringsuppgifter, hantering av budgeten och rapportering samt övriga uppgifter som gäller ansvaret för att leda program. Dessutom ingår i arbetsuppgifterna organisering och ledning av genomförandet av tjänstehelheter som gäller livshändelser och därtill hörande upphandlingsmodellen samt omfattande samarbete med intressenter.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/programchef-den-offentliga-forvaltningens-informations-och-kommunikationstekniska-avdelning-offict-7001/
- Finansministeriet
- TillfälligAlla jobbTjänstArbetstid vid ämbetsverkMöjlighet att arbeta på distansExpertuppgifter
- 7001
- 1.1.2025 - 31.12.2027 eller enligt överenskommelse.
- 5020 - 5282 €
- 4.9.2024 08:30 - 20.9.2024 14:00
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeProjektuppgifter
Det finns inga föreskrivna behörighetsvillkor för tjänsten som programchef.
- Engelska
- Muntliga: Bra
- Förståelse: Bra
- Skriftliga: Bra
- Svenska
- Muntliga: Nöjaktiga
- Förståelse: Nöjaktiga
- Skriftliga: Nöjaktiga
- Finska
- Muntliga: Utmärkta
- Förståelse: Utmärkta
- Skriftliga: Utmärkta
Vi förväntar oss att du har
• lämplig högre högskoleexamen
• tidigare erfarenhet av motsvarande uppgifter som gäller främjande av livshändelsedriven digitalisering och omfattande och ingående kunskaper om substansen i de pågående programmen (smidig skötsel av en avliden anhörigs ärenden samt främjande av livshändelsedriven digitalisering)
• erfarenhet av projektledning vid statsrådet
• erfarenhet av omfattande tväradministrativt samarbete med intressenter
• kännedom om arbetssätt inom den offentliga förvaltningen
• god samarbets-, kommunikations- och interaktionsförmåga samt förmåga att påverka och
förhandla
• god förmåga att uttrycka dig i skrift och god presentationsförmåga
• förmåga till ett självständigt sakkunnigarbete och ett aktivt arbetssätt
• en lösningsinriktad attityd och stresstålighet
• förmåga att ta till dig och analysera omfattande ärendehelheter
Arbetsuppgifterna kräver utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska, nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.
Meriterande är kännedom om statsrådets verksamhetsmiljö och god förtrogenhet med avdelningens uppgiftsområde.
Kom med oss och trygga framtiden – hos oss får du arbeta på en unik utkiksplats och i en inspirerande arbetsgemenskap!
Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.
Tietohallintoneuvos, yksikön päällikkö Katja Väänänen, katja.vaananen@gov.fi, puh. 0295 530 245
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Finansministeriet registratorskontoret
PB 28
00023 Statsrådet
Hos oss vid finansministeriet får du betydelsefulla arbetsuppgifter: Vi skapar valmöjligheter för kommande generationer genom att stärka hållbar tillväxt, sörja för den offentliga ekonomin och värna om god förvaltning. Våra värden, öppenhet, förtroende och ansvarsfullhet styr vår verksamhet. Vi är kända för vår höga kompetens.
Informations- och kommunikationstekniska avdelningen inom den offentliga förvaltningen (OffICT) styr informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen, utvecklingen av strukturer, de gemensamma tjänsterna samt serviceproduktionen. Vi styr de allmänna grunderna för e-kommunikation och informationssäkerhet och vi bereder informations- och förvaltningspolitik och lagstiftning inom området. Vi svarar dessutom för resultatstyrningen av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori.
Orter
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
PB 28
00023 Helsingfors
Övrig information om uppgiften