hoppa till huvudinnehållet
Meny
  • Alla Jobb
  • Jobbdetaljer Sök nu Jobbdetaljer Verket för finansiell stabilitetAlla jobbOrdinarieTjänstArbetstid vid ämbetsverkChefsuppgifter1651311.1.2026 eller enligt överenskommelseLönen bestäms enligt uppgiftens kravnivå (15A-15B) och den individuella prestationen, beroende på den sökandes erfarenhet (totallön 6 980 - 7 640 €/månad). De sökande kan framföra löneanspråk.3.11.2025 11:00 - 19.11.2025 16:15NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeMöjlighet att arbeta på distansJuridiska uppgifter En person arbetar på en bärbar dator medan han håller en orange kaffekopp. En person sitter vid ett bord med en telefon och papper utspridda. Personen är klädd i en grå tröja och håret är bundet i en bulle. I bakgrunden finns ett fönster som visar himlen och molnen.

    Den ledande sakkunniga ansvarar för mångsidiga och krävande ledningsuppgifter vid ämbetsverket samt omfattande berednings- och utvecklingsuppgifter inom allmän förvaltning och personalförvaltning.

    Den ledande sakkunniga är underställd chefen för enheten för förvaltningstjänster och fonden för finansiell stabilitet och kommer att ansvara för mångsidiga, krävande och omfattande berednings- och utvecklingsuppgifter inom ämbetsverkets ledning, allmän förvaltning och personalförvaltning (9 § 2 mom. i arbetsordningen för Verket för finansiell stabilitet). Uppgifterna är krävande expertuppgifter i anslutning till organiseringen av ämbetsverkets förvaltning, personalpolitik, välbefinnande i arbetet och kompetens, offentliga upphandlingar samt ordnandet av intern kontroll där det behövs identifiering av problem och utvecklingsobjekt, utredning av tolkningsfrågor samt beredning och verkställande av beslut.

    Den ledande sakkunnigas uppgift är att följa ändringarna i lagstiftningen inom befattningsbeskrivningen, ändringarnas konsekvenser och verkställa nödvändiga ändringar i enlighet med de förslag som verket utarbetat, fungera som verkets juridiska rådgivare i frågor som gäller befattningsbeskrivningen samt representera verket i olika nationella samarbetsforum och arbetsgrupper. Den ledande sakkunniga utvecklar ämbetsverkets processer i nära samarbete med ämbetsverkets ledning och andra sakkunniga samt deltar i utarbetandet av ämbetsverkets utlåtanden, utredningar och rapporter. Uppgifterna omfattar också kontakt med tjänsteleverantörer och intressentgrupper, koordinering av verksamheten och vid behov handledning samt deltagande i genomförandet av olika utvecklingsprojekt samt ledning av dem.

    En uppgift i verkets operativa krishanteringsorganisation fastställs för den ledande sakkunniga för en eventuell krishanteringssituation. Beredskapen och funktionsförmågan hos ämbetsverkets krishanteringsorganisation utvecklas regelbundet genom olika övningar och simuleringar.

    Den ledande sakkunniga ansvarar för mångsidiga och krävande ledningsuppgifter vid ämbetsverket samt omfattande berednings- och utvecklingsuppgifter inom allmän förvaltning och personalförvaltning.

    Den ledande sakkunniga är underställd chefen för enheten för förvaltningstjänster och fonden för finansiell stabilitet och kommer att ansvara för mångsidiga, krävande och omfattande berednings- och utvecklingsuppgifter inom ämbetsverkets ledning, allmän förvaltning och personalförvaltning (9 § 2 mom. i arbetsordningen för Verket för finansiell stabilitet). Uppgifterna är krävande expertuppgifter i anslutning till organiseringen av ämbetsverkets förvaltning, personalpolitik, välbefinnande i arbetet och kompetens, offentliga upphandlingar samt ordnandet av intern kontroll där det behövs identifiering av problem och utvecklingsobjekt, utredning av tolkningsfrågor samt beredning och verkställande av beslut.

    Den ledande sakkunnigas uppgift är att följa ändringarna i lagstiftningen inom befattningsbeskrivningen, ändringarnas konsekvenser och verkställa nödvändiga ändringar i enlighet med de förslag som verket utarbetat, fungera som verkets juridiska rådgivare i frågor som gäller befattningsbeskrivningen samt representera verket i olika nationella samarbetsforum och arbetsgrupper. Den ledande sakkunniga utvecklar ämbetsverkets processer i nära samarbete med ämbetsverkets ledning och andra sakkunniga samt deltar i utarbetandet av ämbetsverkets utlåtanden, utredningar och rapporter. Uppgifterna omfattar också kontakt med tjänsteleverantörer och intressentgrupper, koordinering av verksamheten och vid behov handledning samt deltagande i genomförandet av olika utvecklingsprojekt samt ledning av dem.

    En uppgift i verkets operativa krishanteringsorganisation fastställs för den ledande sakkunniga för en eventuell krishanteringssituation. Beredskapen och funktionsförmågan hos ämbetsverkets krishanteringsorganisation utvecklas regelbundet genom olika övningar och simuleringar.

    Visa mindre
    Ytterligare information https://valtiolle.fi/se/jobbar/ledande-sakkunnig-forvaltning-och-ledningens-stod-16513/ Verket för finansiell stabilitetAlla jobbOrdinarieTjänstArbetstid vid ämbetsverkChefsuppgifter1651311.1.2026 eller enligt överenskommelseLönen bestäms enligt uppgiftens kravnivå (15A-15B) och den individuella prestationen, beroende på den sökandes erfarenhet (totallön 6 980 - 7 640 €/månad). De sökande kan framföra löneanspråk.3.11.2025 11:00 - 19.11.2025 16:15NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeMöjlighet att arbeta på distansJuridiska uppgifter Föreskrivna behörighetskrav och föreskrivna krav på språkkunskaper

    Tjänsteförhållandets behörighetsvillkor är lämplig högskoleexamen och omfattande förtrogenhet med tjänstens uppgiftsområde.

    Föreskrivna krav på språkkunskaper
    • Finska
      • Muntliga: Utmärkta
      • Skriftliga: Utmärkta
      • Förståelse: Utmärkta
    • Svenska
      • Muntliga: Nöjaktiga
      • Skriftliga: Nöjaktiga
      • Förståelse: Nöjaktiga
    Av sökanden förväntas

    Av sökanden förväntar vi oss:
    - Juridisk kompetens inom allmän förvaltning och personalförvaltning, offentliga upphandlingar och avtal.
    - Erfarenhet av beredning, koordinering och utveckling av krävande ärenden inom allmän förvaltning och personalförvaltning.
    - Erfarenhet av utvecklingsuppgifter inom arbetsgemenskapen samt av rekrytering och beredning av utnämningsbeslut.
    - Kännedom om verksamhetsmodellerna inom statens personalförvaltning kan räknas som merit.
    - Erfarenhet av planering och genomförande av offentliga upphandlingar samt utarbetande av upphandlingsbeslut och avtalshelheter.
    - Initiativ- och samarbetsförmåga, ett självständigt arbetssätt, förmåga att bedöma effekterna av olika lösningar, god muntlig och skriftlig uttrycksförmåga samt god interaktionsförmåga.
    - Kompetens och erfarenhet i anslutning till ordnandet av den interna kontrollen samt kännedom om europeisk myndighetsverksamhet kan räknas som merit.

    Språkkunskaper som behövs i uppgift
    • Engelska
      • Muntliga: Goda
      • Skriftliga: Goda
      • Förståelse: Goda
    Vi erbjuder dig Som ledande sakkunnig får du en chans att utveckla verksamheten vid Verket för finansiell stabilitet. Med din kompetens och arbetsinsats stärks verkets etiskt högklassiga verksamhet, byggs en kompetent och välmående arbetsgemenskap samt förbättras verkets funktionsförmåga under alla förhållanden. Våra uppgifter och vårt verksamhetsområde utvecklas ständigt – och vi med dem. Tjänsten som ledande sakkunnig är ny och utifrån din bakgrund och erfarenhet kan du också påverka utformningen av din praktiska uppgiftsbeskrivning.
    Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta med uppgifter av verklig samhällelig betydelse som en del av det europeiska myndighetsnätverket. Vi har en inspirerande och sakkunnig arbetsgemenskap som uppmuntrar dig att utöka din kompetens och utvecklas. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete och omfattande företagshälsovårdstjänster. I våra personalförmåner ingår även arbetsrese-, motions-, kultur- och lunchförmåner.
    Kontaktinformation

    Jouni Flink
    Enhetschef för förvaltningstjänster och fonden för finansiell stabilitet
    +358295253509
    jouni.flink(at)rahoitusvakausvirasto.fi

    Inlämnande av ansökan

    Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan även söka detta arbete genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

  • Registratorskontoret vid Verket för finansiell stabilitet

    PB 70
    00581 Helsingfors

  • Organisation

    Verket för finansiell stabilitet är en myndighet som grundades 2015 och vars mission är att skydda skattebetalarna från kostnaderna för bankkriser. Verket ansvarar för resolutionsplaneringen i kreditinstitut och värdepappersföretag samt för besluten om omstrukturering av verksamheten i institut som drabbats av finansiella problem. Verket är dessutom ansvarig myndighet för den nationella insättningsgarantin och förvaltar Stabilitetsfonden, som består av fonder som insamlats med insättningsgarantiavgifter och stabilitetsavgifter. Från och med sommaren 2022 omfattar verkets uppgifter också att förvalta ett kontosystem inom försörjningsberedskapen, som bidrar till att trygga fortsatta dagliga betalningar vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden.Verket utgör en del av EU:s gemensamma resolutionsmekanism och i Finland fungerar verket i nära samarbete med Finansinspektionen, Finlands Bank och finansministeriet. Verkets moderna kontorslokaler finns i Fiskehamnen i Helsingfors.

    Orter
    Verkstadsgatan 13, 00580 Helsinki, Finland

    Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

  • Verket för finansiell stabilitet, Helsingfors
    Verkstadsgatan 13
    00580 Helsingfors
    Finland
  • Mer om arbetsgivaren
    Uppgiftsdetaljer

    Övrig information om uppgiften

  • Mer information: En säkerhetsutredning av person kan göras av den som väljs ut till tjänsten med personens samtycke (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Närmare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi.
    Karensavtal ingås med den person som väljs (44 a § i statstjänstemannalagen).
    Den som föreslås bli utnämnd till tjänsten ska före utnämningen lämna en utredning om sina bindningar enligt 6 § i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet (1195/2014).
  • Uppgiftsnivå: Chefsuppgifter
  • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
  • Beskrivning av distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans enligt ämbetsverkets anvisningar.
  • Tjänsten inrättats: Tjänsten är gemensam för ämbetsverket.
  • Arbetstid: Arbetstid vid ämbetsverk
  • Prövotid: 6 månader
  • Löneuppgifter: Lönen bestäms enligt uppgiftens kravnivå (15A–15B) och den individuella prestationen, beroende på den sökandes erfarenhet (totallön 6 980 - 7 640 €/månad). De sökande kan framföra löneanspråk.
  • Sök nu

    Logga in
    Logga in för att söka jobb
    Logga in som intern sökande
    Logga in som rekryterare

    Så här ansöker du
    Anvisningar för sökande
    Be om hjälp
    Ofta ställda frågor

    För alla karriärskeden
    Uppgifter inom statens inre rörlighet
    Internationella uppdrag
    För studerande

    Navigera genom webbplatsen
    Alla jobb
    Lär kanna arbestgivare
    Valtiolle.fi - startsida

    valtio

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Följ oss på sociala medier



    Se tjänstens dataskyddsbeskrivningarna och tillgänglighetsutlåtande .
    Ge feedback om webbplatsen eller om tillgänglighet.