Kundtjänsten vid verksamhetsenheten för Utsökningsverkets gemensamma tjänster ledigförklaras en tjänt som indrivningssekreterare (Y9) 1.12.2025. Tjänsten är placerad i Vasa.
Indrivningssekreterarens arbete på Utsökningsverkets riksomfattande kundtjänst består av mångsidiga uppgifter inom kundtjänst i olika kanaler. Kundtjänstens indrivningssekreterare arbetar på flera orter och arbetet är i huvudsak självständigt. Som stöd har indrivningssekreteraren tätt samarbete med kollegorna och Utsökningsverkets övriga personal. En stöttande, positiv och öppen atmosfär på arbetsplatsen är viktig för oss.
Vår uppgift är att vara en sakkunnig, tillförlitlig och fungerande kontaktkanal för alla våra kunder. Merparten av vårt arbete av vägledning och råd för borgenärer och gäldenärer. Vi har också bland annat myndigheter, medier, advokatbyråer och arbetsgivare samt Utsökningsverkets interna intressentgrupper som kunder.
Arbetsdagarna på kundtjänsten är varierande och lärandet är en kontinuerlig process. Indrivningssekreterarens arbetsdag består förutom telefonservice och hantering av ämbetsverkets e-post också att ta emot besökskunder och hantera kreditupplysningar och kundernas beställningar. Våra servicekanaler utvecklas kontinuerligt för att möta kundernas behov.
Våra viktigaste arbetsredskap är utsökningsregistret Uljas, telefontjänstsystemet OC och Microsofts Office-program.
Kundtjänsten vid verksamhetsenheten för Utsökningsverkets gemensamma tjänster ledigförklaras en tjänt som indrivningssekreterare (Y9) 1.12.2025. Tjänsten är placerad i Vasa.
Indrivningssekreterarens arbete på Utsökningsverkets riksomfattande kundtjänst består av mångsidiga uppgifter inom kundtjänst i olika kanaler.
Vår uppgift är att vara en sakkunnig, tillförlitlig och fungerande kontaktkanal för alla våra kunder. Merparten av vårt arbete av vägledning och råd för borgenärer och gäldenärer. Vi har också bland annat myndigheter, medier, advokatbyråer och arbetsgivare samt Utsökningsverkets interna intressentgrupper som kunder.
Arbetsdagarna på kundtjänsten är varierande och lärandet är en kontinuerlig process. Indrivningssekreterarens arbetsdag består förutom telefonservice och hantering av ämbetsverkets e-post också att ta emot besökskunder och hantera kreditupplysningar och kundernas beställningar. Våra servicekanaler utvecklas kontinuerligt för att möta kundernas behov.
Våra viktigaste arbetsredskap är utsökningsregistret Uljas, telefontjänstsystemet OC och Microsofts Office-program.
Tjänsten har inga lagstadgade behörighetskrav.
Av sökanden förväntar vi energisk känsla för kundservice, stresstålighet, utmärkt arbetsgemenskaps- och interaktionsförmåga, initiativförmåga samt ett självständigt och utvecklande sätt att arbeta.
De bästa förutsättningarna för uppgiften ges av en tradenomexamen eller merkonomexamen, men viktigare än utbildningen är social kompetens och förmåga att betjäna kunder även i utmanande kundservicesituationer.
I telefontjänstarbetet ska kommunikationen vara tydlig, och för att uppgiften ska kunna skötas framgångsrikt förutsätts utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska samt starka muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kunskaper i engelska räknas som merit.
Vi önskar att sökanden har goda IT-kunskaper. Vi uppskattar erfarenhet av arbete i en decentraliserad organisation samt erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter.
Med den sökandes samtycke kan göras en begränsad säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi/sv/framsida.
Katja Kuikka
Avdelningssekreterare
029 565 8809
katja.kuikka@oikeus.fi
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan även söka detta arbete genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Utsökningsverket registratorskontoret
PB 2 / rekryt
00067 Utsökningsverket
Utsökningen är en del av rättsväsendet och justitieministeriets förvaltningsområde. Utsökningsverket har som mål att så många som möjligt klarar av sina förpliktelser och att parterna litar på att deras rättigheter tillgodoses inom utsökningen. Utsökningen tryggar genomförandet av rättigheter och skyldigheter i samhället. Utsökningsverkets grundläggande uppgift är att verkställa domar och andra direkt utsökbara beslut.
Utsökningsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som består av riksfogdens kansli, som är ämbetsverkets centralförvaltningsenhet, samt åtta verksamhetsenheter som sköter operativa verkställighetsuppgifter och stödfunktioner. Utsökningsverket har omkring 1100 anställda och är verksam på flera orter.
Utsökningsverkets värderingar är rättvisa, serviceanda, förtroende och ständig utveckling.
Utsökningsverket är tvåspråkigt.
Orter
Korsholmsesplanaden 45, 3. Vån, 65100 Vaasa
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Övrig information om uppgiften
Så här ansöker du
Anvisningar för sökande
Be om hjälp
Ofta ställda frågor
För alla karriärskeden
Uppgifter inom statens inre rörlighet
Internationella uppdrag
För studerande
Navigera genom webbplatsen
Alla jobb
Lär kanna arbestgivare
Valtiolle.fi - startsida
Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.
Se tjänstens dataskyddsbeskrivningarna och tillgänglighetsutlåtande
Ge feedback om webbplatsen eller om tillgänglighet.
Använd en annan webbläsare