hoppa till huvudinnehållet
Lediga jobb
Du har inte lagt till några favoriter än. Lägg till meddelandet som en favorit genom att klicka på hjärtat på meddelandet.
Arbetsgivarna
Du har inte lagt till arbetsgivare som favoriter än. Genom att lägga till arbetsgivaren som favorit kommer den att synas här.
Meny
  • Assistent - Åklagarmyndigheten
    Visa mer

    Åklagarmyndighetens uppgift är att se till att rättvisan förverkligas och att ett i lagen förutsatt straff följer av ett brott som begåtts. Vi erbjuder en lagom mängd utmaningar samt en öppen arbetsgemenskap.

    Vid Åklagarmyndigheten finns en vakant tjänst som assistent vid ekonomi- och upphandlingsenheten vid riksåklagarens byrå. Enhetens ansvarsområde är hela Åklagarmyndighetens ekonomi och upphandlingar samt reseförvaltning och lokalfrågor. Vid riksåklagarens byrå sköter vi centraliserat begäranden om säkerhetsutredningar i anslutning till Åklagarmyndighetens lokalsäkerhet.

    Som assistent får du delta i genomförandet av projekt gällande nya tingshus och lokaler på olika håll i Finland. Vår uppgift är att säkerställa trygga och ändamålsenliga arbetsmiljöer och lokaler i enlighet med kraven på Åklagarmyndighetens arbete. Du gör säkerhetsutredningar i anslutning till Åklagarmyndighetens lokaler och byggprojekt i enlighet med säkerhetsutredningslagen och med iakttagande av avtalet om kundsäkerhet.

    Till arbetet hör dessutom uppgifter enligt processen från behov till betalning; rådgivning, kontroll och styrning (underhåll av leverantörsuppgifter, beställningar och hantering av utgifter). Du kan också delta i utvecklingen, rådgivningen och styrningen av ekonomiförvaltning, upphandling och processerna vid säkerhetsutredningar för lokalprojekt.

    Föreskrivna behörighetskrav och föreskrivna krav på språkkunskaper

    Uppgiften har inga lagstadgade behörighetsvillkor.

    Enligt 2 § 2 mom. i statsrådets förordning om de språkkunskaper som krävs av vissa tjänstemän inom justitieministeriets förvaltningsområde (1126/2003) är kravet vid en tvåspråkig myndighet för den tjänsteman som avses förordningen goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska.

    Av sökanden förväntar vi oss

    Vi förväntar oss att du har lämplig yrkesinriktad grundexamen eller kännedom om uppgiftsområdet utifrån praktisk erfarenhet.

    Uppgiften förutsätter goda ICT-färdigheter och förmåga att använda systemen samt goda skriftliga och muntliga kunskaper i finska. Vi värdesätter systematiskhet och noggrannhet, ett självständigt och initiativrikt arbetssätt, stresstålighet samt goda interaktions- och förhandlingsfärdigheter.

    Erfarenhet av säkerhetsutredningar är till nytta i skötseln av uppgifterna. Dessutom har man nytta av kännedom om lagstiftningen och anvisningarna om ekonomiska frågor samt av systemkompetens och kännedom om processerna från beställning till betalning. Du kan ha erfarenhet från statsförvaltningen eller någon annan offentlig sektor.

    Uppgiften förutsätter goda skriftliga och muntliga kunskaper i finska. Kunskaper i svenska och engelska är till fördel.

    Vi förväntar oss att du har goda ICT-färdigheter. I ditt arbete behöver du kunskaper om Word och Excel samt beredskap att lära dig nya system och program (till exempel M2, Kieku, Handi, HTH 2.0)




    Vi erbjuder dig Vi erbjuder en subventionerad motions-, kultur-, massage- och lunchförmån och omfattande företagshälsovård.
    Utredningar

    Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.

    Kontaktinformation

    Annika Turunen, annika.turunen(at)oikeus.fi
    18.10.2024 kl 11-13, p. 029 56 20841.

    Skickande av ansökan

    Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

  • Riksåklagarens byrå registratorskontoret

    Fågelviksgränden 4
    00530 Helsingfors

  • Organisation
  • Åklagarmyndigheten är en kunnig, framstegsvänlig och slagkraftig aktör som främjar rättvist straffansvar.

    Majoriteten av Åklagarmyndighetens medarbetare är åklagare. Utöver dessa sysselsätter myndigheten åklagarsekreterare, sakkunniga och andra kontrosmedarbetare. Myndigheten har mer än 600 medarbetare och 30 verksamhetsställen på olika håll i Finland. Åklagarmyndigheten består av riksåklagarens byrå, dvs. centralförvaltningsenheten, och fem åklagardistrikt.

    Riksåklagaren är ledare för Åklagarmyndigheten, men åklagarna fattar alltid sina beslut om åtalsprövning helt självständigt.

    Av de myndigheter som behandlar brottmål har åklagaren den bredaste arbetsbeskrivningen som inkluderar allt mellan förundersökning och domstolsbehandling. Utifrån förundersökningsmaterialet fattar åklagaren beslut om huruvida hen ska väcka åtal i ett mål. Om åklagaren beslutar att väcka åtal behandlar hen åtalet i domstol.

    Åklagarens arbete är mångsidig, självständig och krävande skötsel av brottmål. I åklagaryrket krävs det dessutom interaktionsfärdigheter och mod att fatta beslut. Åklagarna har juris magisterexamen.

    Åklagarsekreteraren assisterar åklagarna i handläggningen av brottmål. Många åklagarsekreterare är merkonomer eller rättstradenomer. Åklagarsekreterarna kan också ha någon annan utbildning, om de uppfyller de övriga kraven för arbetet.

    Hos Åklagarmyndigheten investerar man i personalutbildning och arbetsutveckling. Man litar på medarbetarna, och i allmänhet kan distansarbete utföras mycket flexibelt. Många ger beröm för att Åklagarmyndigheten har en stimulerande och omedelbar arbetsatmosfär och att kollegerna alltid ger stöd. Hos Åklagarmyndigheten är det lätt att utföra viktigt arbete.

    Myndighetens värderingar är rättvisa, kompetens och arbetshälsa.

    Orter
    Helsingfors

    Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

  • Helsingfors, Fågelviksgränden
    Fågelviksgränden 4
    00530 Helsingfors
  • Mer om arbetsgivaren
    Uppgiftsdetaljer

    Övrig information om uppgiften

  • Mer information: Vi försöker hålla intervjuerna vecka 45-46.

    Vi önskar att ansökningarna i första hand skickas via systemet valtiolle.fi.

    Sökande ombes uppvisa intyg och övriga handlingar först i samband med intervjun.
  • Uppgiftsnivå: Verkställande uppgifter
  • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
  • Tjänsten inrättats: Tjänsten är gemensam för ämbetsverket.
  • Arbetstidsform: Arbetstid vid ämbetsverk
  • Ytterligare information om arbetstider: Flextid
  • Prövotid: Tjänsten kan försättas med högst en 6 månaders prövotid.
  • Löneuppgifter: Y10
  • Sök nu
    Rekommenderade jobb
  • Lediga jobb
    Senaste jobben
    Ansökningsdagen upphör

    Jobb på engelska
    Jobb på svenska
    Möjlighet att arbeta på distans

    Sökandes hjälp
    Lär känna arbetsgivare
    Arbetslivsnyheter

    Nordiska ministerrådet
    Lediga arbetsplatser i EU
    NATO:s öppna positionerNATO:s öppna positioner

    Vyinformation
    Valtiolle Valtiolle-logo

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:

    Vår onlinetjänst använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.Genom att använda tjänsten accepterar du användningen av cookies. Se tjänstens dataskyddsutlåtande och tillgänglighetsutlåtande.

    Ge feedback om webbplatsen.
    Ge feedback om tillgänglighet.