Åklagarmyndighetens uppgift är att se till att rättvisan förverkligas och att ett i lagen förutsatt straff följer av ett brott som begåtts. Vi erbjuder en lagom mängd utmaningar samt en öppen arbetsgemenskap.
Vi söker en assistent till riksåklagarens byrå. Du arbetar vid avdelningen för verksamhetsstöd vid enheten för stöd för ledningen. Vid stödet för ledningen sköter vi uppgifter i anslutning till Åklagarmyndighetens kommunikation, gemensamma stöduppgifter samt tillställningar och besök.
Du sköter mångsidiga uppgifter i anslutning till lokalerna och lokalsäkerheten vid riksåklagarens byrå. Du är medlem i fastighetens säkerhetsgrupp och ordnar bl.a. räddningsövningar och säkerhetspromenader samt hanterar tillträdesrätter. Till din uppgift hör bl.a. att göra servicebegäran för lokalen, övervaka lokalernas allmänna skick samt transportera och organisera varor och möbler. Du koordinerar och assisterar vid den kommande flytten till annan lokal.
Du beställer olika material och utrustning samt sköter beställningarna (Handi) utifrån din behovskartläggning.
Du bistår i användningen av AV- och multifunktionsapparater och beställer nödvändig service.
Du hjälper till att ordna möten och andra tillställningar till exempel genom att se över hur gästerna rör sig i lokalerna och ställa lokalerna i ordning för tillställningen.
Dessutom har du uppgifter gällande transport och postning.
Som stöd har du en arbetsgemenskap som utvecklas, uppmuntrar och motiverar och vars hjälp du kan lita på.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/assistent-7445/
- Syyttäjälaitos
- Alla jobbOrdinarieTjänstArbetstid vid ämbetsverkVerkställande uppgifter
- 7445
- 1.12.2024
- Kravnivån i uppgiften är Y10 med en grundlön på 2 313,95 €/mån. När en ny person börjar i arbete, vanligtvis 2 660-2 770€/mån.
- 27.9.2024 10:30 - 18.10.2024 16:15
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeAssistent- och annat kontorsarbete
Uppgiften har inga lagstadgade behörighetsvillkor.
Enligt 2 § 2 mom. i statsrådets förordning om de språkkunskaper som krävs av vissa tjänstemän inom justitieministeriets förvaltningsområde (1126/2003) är kravet vid en tvåspråkig myndighet för den tjänsteman som avses förordningen goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska.
Vi förväntar oss att du har lämplig yrkesinriktad grundexamen eller kännedom om uppgiftsområdet utifrån praktisk erfarenhet.
Du ska vara kundserviceinriktad, samarbetsvillig och systematisk. Du är bra på att lösa praktiska problem och på att organisera. Vi förväntar oss att du tar initiativ, är aktiv och har förmåga till självständigt arbete. I brådskande situationer behöver du god stresstålighet. Vi värdesätter förmåga att utveckla uppgiftsfältet och skapa nya verksamhetssätt.
Uppgiften förutsätter goda skriftliga och muntliga kunskaper i finska. Kunskaper i svenska och engelska räknas som merit.
Vi förväntar oss att du har goda ICT-färdigheter. I arbetet behöver du kunna använda Word och Excel samt beredskap att lära dig nya system och program.
Körkort är till nytta i eventuella transportuppgifter.
Med den sökandes samtycke kan göras en begränsad säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi/sv/framsida.
Enhetschef Virve Streng, Stöd för ledningen
virve.streng@oikeus.fi, tf. 029 56 20820
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Riksåklagarens byrå registratorskontoret
Fågelviksgränden 4
00530 Helsingfors
Åklagarmyndigheten är en kunnig, framstegsvänlig och slagkraftig aktör som främjar rättvist straffansvar.
Majoriteten av Åklagarmyndighetens medarbetare är åklagare. Utöver dessa sysselsätter myndigheten åklagarsekreterare, sakkunniga och andra kontrosmedarbetare. Myndigheten har mer än 600 medarbetare och 30 verksamhetsställen på olika håll i Finland. Åklagarmyndigheten består av riksåklagarens byrå, dvs. centralförvaltningsenheten, och fem åklagardistrikt.
Riksåklagaren är ledare för Åklagarmyndigheten, men åklagarna fattar alltid sina beslut om åtalsprövning helt självständigt.
Av de myndigheter som behandlar brottmål har åklagaren den bredaste arbetsbeskrivningen som inkluderar allt mellan förundersökning och domstolsbehandling. Utifrån förundersökningsmaterialet fattar åklagaren beslut om huruvida hen ska väcka åtal i ett mål. Om åklagaren beslutar att väcka åtal behandlar hen åtalet i domstol.
Åklagarens arbete är mångsidig, självständig och krävande skötsel av brottmål. I åklagaryrket krävs det dessutom interaktionsfärdigheter och mod att fatta beslut. Åklagarna har juris magisterexamen.
Åklagarsekreteraren assisterar åklagarna i handläggningen av brottmål. Många åklagarsekreterare är merkonomer eller rättstradenomer. Åklagarsekreterarna kan också ha någon annan utbildning, om de uppfyller de övriga kraven för arbetet.
Hos Åklagarmyndigheten investerar man i personalutbildning och arbetsutveckling. Man litar på medarbetarna, och i allmänhet kan distansarbete utföras mycket flexibelt. Många ger beröm för att Åklagarmyndigheten har en stimulerande och omedelbar arbetsatmosfär och att kollegerna alltid ger stöd. Hos Åklagarmyndigheten är det lätt att utföra viktigt arbete.
Myndighetens värderingar är rättvisa, kompetens och arbetshälsa.
Orter
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Fågelviksgränden 4
00530 Helsingfors
Övrig information om uppgiften
Vi önskar att ansökningarna i första hand skickas via systemet valtiolle.fi.
Sökande ombes uppvisa intyg och övriga handlingar först i samband med intervjun.