Åklagarsekreteraren har en viktig roll i behandlingen av brottmål. Tillsammans med åklagaren ser han eller hon till att medborgarnas rättsskydd förverkligas och brottmål kan skötas professionellt och effektivt.
Åklagarsekreteraren deltar i fullgörandet av det straffrättsliga ansvaret genom att självständigt utföra praktiska uppgifter inom straffprocessen: registrering av skeden av brottmål i olika system, kontroll av register, beställning av utredningar, begäran om tilläggsundersökningar, uppföljning av tidsfrister och andra uppgifter som stödjer åklagaren.
Åklagarsekreteraren sköter även bötesärenden, arbetar i kundtjänsten och samarbetar med den egna personalen och intressentgrupper.
En framgångsrik skötsel av uppgiften förutsätter självständighet och beslutsamhet, ett aktivt och proaktivt arbetsgrepp, initiativförmåga, ansvarsfullhet och interaktions- och kundserviceförmåga. Det är viktigt att snabbt kunna reagera i olika situationer och prioritera uppgifter i ett arbete med högt tempo.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/aklagarsekreterare-7724/
- Syyttäjälaitos
- TillfälligAlla jobbTjänstArbetstid vid ämbetsverkVerkställande uppgifter
- 7724
- 1.1.2025-13.8.2025
- Kravnivån i uppgiften är Y9 med en grundlön på 2 216,98 €/mån. När en ny person börjar i arbete, vanligtvis 2 540-2 660€/mån.
- 8.10.2024 08:00 - 24.10.2024 16:15
- Mellersta FinlandJyväskyläVälj ett uppgiftsområdeMöjlighet att arbeta på distansAssistent- och annat kontorsarbete
Uppgiften har inga lagstadgade behörighetsvillkor.
Enligt 2 § 2 mom. i statsrådets förordning om de språkkunskaper som krävs av vissa tjänstemän inom justitieministeriets förvaltningsområde (1126/2003) är kravet vid en tvåspråkig myndighet för den tjänsteman som avses förordningen goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska.
Vi förväntar oss en lämplig yrkesinriktad grundexamen, yrkeshögskoleexamen eller tidigare förtrogenhet med motsvarande uppgifter, goda IT-färdigheter samt goda skriftliga och muntliga kunskaper i finska. Vi uppskattar organiseringsförmåga och noggrannhet, ett självständigt och initiativrikt arbetssätt, stresstålighet samt god interaktionsförmåga.
Kännedom om rättsväsendet och erfarenhet av handläggning av brottmål inom justitieförvaltningen, som anställd vid förundersökningsmyndigheter eller genom motsvarande arbete inom den privata sektorn är till fördel i uppgiften.
Uppgiften förutsätter upprätthållande av yrkeskunnandet och kompetensen.
Med den sökandes samtycke kan göras en begränsad säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi/sv/framsida.
Hanna Kankaala, biträdande chef, hanna.kankaala@oikeus.fi, 029 562 3564
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Västra Finlands åklagardistrikt registratorskontoret
Kelloportinkatu 5 A
33100 Tammerfors
Åklagarmyndigheten är en kunnig, framstegsvänlig och slagkraftig aktör som främjar rättvist straffansvar.
Majoriteten av Åklagarmyndighetens medarbetare är åklagare. Utöver dessa sysselsätter myndigheten åklagarsekreterare, sakkunniga och andra kontrosmedarbetare. Myndigheten har mer än 600 medarbetare och 30 verksamhetsställen på olika håll i Finland. Åklagarmyndigheten består av riksåklagarens byrå, dvs. centralförvaltningsenheten, och fem åklagardistrikt.
Riksåklagaren är ledare för Åklagarmyndigheten, men åklagarna fattar alltid sina beslut om åtalsprövning helt självständigt.
Av de myndigheter som behandlar brottmål har åklagaren den bredaste arbetsbeskrivningen som inkluderar allt mellan förundersökning och domstolsbehandling. Utifrån förundersökningsmaterialet fattar åklagaren beslut om huruvida hen ska väcka åtal i ett mål. Om åklagaren beslutar att väcka åtal behandlar hen åtalet i domstol.
Åklagarens arbete är mångsidig, självständig och krävande skötsel av brottmål. I åklagaryrket krävs det dessutom interaktionsfärdigheter och mod att fatta beslut. Åklagarna har juris magisterexamen.
Åklagarsekreteraren assisterar åklagarna i handläggningen av brottmål. Många åklagarsekreterare är merkonomer eller rättstradenomer. Åklagarsekreterarna kan också ha någon annan utbildning, om de uppfyller de övriga kraven för arbetet.
Hos Åklagarmyndigheten investerar man i personalutbildning och arbetsutveckling. Man litar på medarbetarna, och i allmänhet kan distansarbete utföras mycket flexibelt. Många ger beröm för att Åklagarmyndigheten har en stimulerande och omedelbar arbetsatmosfär och att kollegerna alltid ger stöd. Hos Åklagarmyndigheten är det lätt att utföra viktigt arbete.
Myndighetens värderingar är rättvisa, kompetens och arbetshälsa.
Orter
Jyväskylä
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Cygnaeuksenkatu 1 B
40100 Jyväskylä
Övrig information om uppgiften
Vi önskar att ansökningarna i första hand skickas via systemet valtiolle.fi.
Sökande ombes uppvisa intyg och övriga handlingar först i samband med intervjun.