Som åklagare kan du bidra till att förverkliga rättvisan i samhället. Du får vara med i alla behandlingsskeden av ett brottmål, från förundersökningen till domstolsbehandlingen. Arbetet är varierande, rörligt och ofta internationellt.
Vid den enhet som behandlar polisbrott och som ska inrättas vid riksåklagarens byrå kommer två tidsbestämda anställningar i tjänsteförhållande som åklagarundersökningsledare (specialåklagare) att ledigförklaras. Dessa tillsätts från och med 1.10.2024. Den ena av anställningarna i tjänsteförhållande upphör 31.12.2026 och den andra 31.12.2028. Vid enheten arbetar dessutom enhetens chef, fyra distriksåklagare och två avdelningssekreterare.
Polisbrottsenheten har hand om förbehandling och förundersökning av polisbrott, de åtalsärenden som förordnats enhetens åklagarundersökningsledare för behandling samt anordnande och styrning av beredskapstjänstgöringen för åklagarundersök-ningsledarna. Enheten sköter dessutom inom sitt område för lagberednings- och andra sakkunniguppgifter samt sörjer för ut-veckling, anvisningar, utbildning, information och kommunikation, samarbete med intressentgrupper, intern kontroll samt risk-hantering och deltagande i rekryteringsprocessen.
Den huvudsakliga uppgiften för S 17 åklagarundersökningsledarna vid polisbrottsenheten är att sköta förbehandlingen i brott som är de mest krävande, samhälleligt betydande eller allmänna riktlinjer krävande brott som polismän misstänks ha begått (polisbrottmål) och verka som undersökningsledare i samarbete med Centralkriminalpolisens undersökningsgrupp som fokuse-rar på polisbrott. Dessutom verkar de som åklagare i krävande, specialexpertis fordrande och omfattande polisbrottmål och eventuellt också i andra för dem förordnade brottmål samt deltar i åklagarundersökningsledarnas beredskap.
Deras uppgifter innefattar också beslut om sekretess, utlämnande och svar på begäranden om information gällande handlingar, vilka ingår i förundersökningsmaterialet, samt olika onationella expert-, utvecklings-, utbildnings-, kontaktpersons- och intres-sentgruppssamarbetsuppgifter. I dagliga uppgifter (till exempel fördelningen av mål) är de ersättare för polisbrottsenhetens chef när denna är på semester eller frånvarande.
-
Lisätiedot
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/aklagare-som-verkar-som-undersokningsledare-i-brott-som-en-polisman-misstanks-ha-begatt-s17-2-platser-3223/
- Åklagarmyndigheten
- TillfälligAlla jobbTjänstMöjlighet att arbeta på distansAnnanExpertuppgifter
- 3223
- 2
- 1.10.2024 - 31.12.2026, uppgifterna kan tillsättas även tidigare.
- Den uppgiftsbaserade lönen för tjänsten på kravnivå S17 är 5.732,21 euro. Därtill kan man betala tillägg för arbetserfarenhet som är maximalt 16 % samt personligt tillägg som är maximalt 38 % av kravnivån.
- 7.5.2024 11:45 - 27.5.2024 16:15
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeJuridiska uppgifter
Om åklagarnas behörighetsvillkor stadgas i lagen om Åklagarmyndigheten (32/2019) och i statsrådets förordning om Åklagarmyndigheten.
Behörighetskraven för specialsåklagaren är annan högre högskoleexamen i juridik än magister-examen i internationell och komparativ rätt.
Dessutom krävs sådan språkkunskap i finska och svenska som stadgas i 6 § 1 mom i lagen om de språkkunskaper som krävs av offentligt anställda.
- Svenska
- Muntliga: Nöjaktiga
- Skriftliga: Nöjaktiga
- Finska
- Muntliga: Utmärkta
- Skriftliga: Utmärkta
- Mångsidig och minst sex år lång erfarenhet av åklagaruppgifter eller minst sex års erfarenhet av åklagaruppgifter och andra jäm-förbara juristuppgifter.
- Gedigen erfarenhet av och kompetens inom undersökningsledaruppgifter i polisbrottmål eller andra undersökningsle-daruppgifter samt användning av tvångsmedel som hör till undersökningsledaruppgifterna.
- Utmärkt interaktions- och samarbetsförmåga, driftighet, stresstålighet samt förmåga att uppnå resultat
- Erfarenhet av utbildarverksamhet och myndighetssamarbete
Goda kunskaper i svenska kan räknas som merit.
Med den sökandes samtycke kan göras en begränsad säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi/sv/framsida.
Tapio Mäkinen, enhetschef , tapio.makinen@oikeus.fi, tfn 029 56 21054
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Riksåklagarens byrå registratorskontoret
Fågelviksgränden 4
00530 Helsingfors
Åklagarmyndigheten är en kunnig, framstegsvänlig och slagkraftig aktör som främjar rättvist straffansvar.
Majoriteten av Åklagarmyndighetens medarbetare är åklagare. Utöver dessa sysselsätter myndigheten åklagarsekreterare, sakkunniga och andra kontrosmedarbetare. Myndigheten har mer än 600 medarbetare och 30 verksamhetsställen på olika håll i Finland.
Åklagarmyndigheten består av riksåklagarens byrå, dvs. centralförvaltningsenheten, och fem åklagardistrikt.
Riksåklagaren är ledare för Åklagarmyndigheten, men åklagarna fattar alltid sina beslut om åtalsprövning helt självständigt.
Av de myndigheter som behandlar brottmål har åklagaren den bredaste arbetsbeskrivningen som inkluderar allt mellan förundersökning och domstolsbehandling. Utifrån förundersökningsmaterialet fattar åklagaren beslut om huruvida hen ska väcka åtal i ett mål. Om åklagaren beslutar att väcka åtal behandlar hen åtalet i domstol.
Åklagarens arbete är mångsidig, självständig och krävande skötsel av brottmål. I åklagaryrket krävs det dessutom interaktionsfärdigheter och mod att fatta beslut. Åklagarna har juris magisterexamen.
Åklagarsekreteraren assisterar åklagarna i handläggningen av brottmål. Många åklagarsekreterare är merkonomer eller rättstradenomer. Åklagarsekreterarna kan också ha någon annan utbildning, om de uppfyller de övriga kraven för arbetet.
Hos Åklagarmyndigheten investerar man i personalutbildning och arbetsutveckling. Man litar på medarbetarna, och i allmänhet kan distansarbete utföras mycket flexibelt. Många ger beröm för att Åklagarmyndigheten har en stimulerande och omedelbar arbetsatmosfär och att kollegerna alltid ger stöd. Hos Åklagarmyndigheten är det lätt att utföra viktigt arbete.
Myndighetens värderingar är rättvisa, kompetens och arbetshälsa.
plats
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Fågelviksgränden 4
00530 Helsingfors
Övrig information beskrivning
Vi önskar att ansökningarna i första hand skickas via systemet valtiolle.fi.
Sökande ombes uppvisa intyg och övriga handlingar först i samband med intervjun.
Vid denna rekrytering innehåller den elektroniska ansökningsblanketten i arbetssökningstjänsten valtiolle.fi frågor om den lediganslagna tjänsten. Sökande ombes besvara dessa frågor.
Tjänstgöringsort är i första hand i riksåklagarens byrå. Tjänstgöringsorten avtalas med den person som väljs för tjänsten och den utvalda personen kan lämna in sitt eget förslag.