hoppa till huvudinnehållet
Lediga jobb
Du har inte lagt till några favoriter än. Lägg till meddelandet som en favorit genom att klicka på hjärtat på meddelandet.
Arbetsgivarna
Du har inte lagt till arbetsgivare som favoriter än. Genom att lägga till arbetsgivaren som favorit kommer den att synas här.
Lagskipningssekreterare (Y9) i Åbo hovrätt - Åbo hovrätt
Visa mer

I Åbo hovrätt lediganslås en tjänst som lagskipningssekreterare. Tjänsten blir ledig 1.11.2024. Tiden för tillträde 1.11.2024 eller enligt överenskommelse.

Lagskipningssekreteraren arbetar vid hovrättens lagskipningsavdelning och assisterar hovrättsråden och hovrättens föredraganden. Hen tar hand om bl.a. producering av dokument och organisering av huvudförhandlingar. Hen kan föra protokoll i huvudförhandlingen. Arbetet omfattar också skanning/kopiering, anteckningar i olika datasystem, kundbetjäning samt kontakten med parterna i rättegången. Lagskipningssekreterarens uppgifter kan också omfatta andra uppgifter förordnade av presidenten eller kanslichefen.

Föreskrivna behörighetskrav och föreskrivna krav på språkkunskaper

Inga föreskrivna behörighetskrav. Det finns inga lagstadgade behörighetsvillkor som gäller tingssekreterare. Enligt statsrådets förordning om de språkkunskaper som krävs av vissa tjänstemän inom justitieministeriets förvaltningsområde (1126/2003) av tingssekreterare krävs vid en tvåspråkig myndighet goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska eller svenska.

Av sökanden förväntar vi oss

Bästa förutsättningar för att sköta tjänsten ger en för uppgiften lämplig utbildning (t.ex. rättstradenom, merkonom), erfarenhet inom justitieförvaltningen eller en sådan i tidigare verksamhet visad skicklighet och förmåga som behövs för att hen framgångsrikt skall kunna sköta tjänsten.

För att sköta denna tjänst framgångsrikt förutsätts även egen initiativförmåga, förmåga att arbeta självständigt, förmåga till samarbete och växelverkan, flexibilitet, kundbetjäningserfarenhet, punktlighet och goda ICT-färdigheter.

God förmåga att i tal och skrift använda båda inhemska språken och tidigare arbetserfarenhet i rättsväsendet räknas som merit.

Vi erbjuder dig Åbo hovrätt är en stabil och trygg arbetsgivare, som satsar på välmående och god atmosfär på arbetsplatsen. Därtill anordnar hovrätten årligen mångsidiga sammankomster och evenemang för personalen. Vi erbjuder lunchförmån, motions- och kulturstöd samt god och omfattande arbetshälsovård. Utredningar

Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.

Kontaktinformation

Nina Ovaska
Kanslichef
029 56 41251
nina.ovaska@oikeus.fi

Skickande av ansökan

Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.

  • Åbo hovrätt registratorskontoret

    Tavastgatan 11
    20500 Åbo

  • Organisation

    I Åbo hovrätt arbetar cirka 100 personer, av vilka 65 är jurister och drygt 30 hör till kanslipersonalen. Åbo hovrätts domkrets har cirka 1,2 miljoner invånare och omfattar fyra tingsrätter: Birkalands tingsrätt, Egentliga Finlands tingsrätt, Egentliga Tavastlands tingsrätt och Ålands tingsrätt.

    Det finns fem hovrätter i Finland. Deras huvudsakliga uppgift är att verka som fullföljdsdomstolar, dvs. avgöra besvär över tingsrättens avgöranden. Hovrätten är första instans för mål som gäller vissa tjänsteåtal. Till hovrättens uppgifter hör också att på en allmän nivå övervaka verksamheten av tingsrätterna inom sin domkrets.

    Orter
    Åbo

    Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

  • Åbo
    Tavastgatan 11
    20500 Åbo
  • Mer om arbetsgivaren
    Uppgiftsdetaljer

    Övrig information om uppgiften

  • Uppgiftsnivå: Verkställande uppgifter
  • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
  • Beskrivning av distansarbete: Du kan distansarbeta max två dagar per vecka efter arbetssituationen.
  • Tjänsten inrättats: Tjänsten är gemensam för ämbetsverket.
  • Arbetstidsform: Arbetstid vid ämbetsverk
  • Ytterligare information om arbetstider: Arbetstid vid ämbetsverk/Flextid.
  • Prövotid: Vid utnämning av en tjänsteman kan fattas beslut om en prövotid på högst sex (6) månader (Statstjänstemannalag 10 §).
  • Löneuppgifter: I det gällande lönesystemet har tjänsten kravprofil Y9 (2216,98 €/kk). Därtill betalas en personlig lönedel (max 45%) samt eventuellt erfarenhetstillägg (max 10 %) och språktillägg.
  • Sök nu
    Rekommenderade jobb
  • Lediga jobb
    Senaste jobben
    Ansökningsdagen upphör

    Jobb på engelska
    Jobb på svenska
    Möjlighet att arbeta på distans

    Sökandes hjälp
    Lär känna arbetsgivare
    Arbetslivsnyheter

    Nordiska ministerrådet
    Lediga arbetsplatser i EU
    NATO:s öppna positionerNATO:s öppna positioner

    Vyinformation
    Valtiolle Valtiolle-logo

    Valtiolle.fi är den finska regeringens jobbsökningstjänst. Vår tjänst är ett skyltfönster för att arbeta i staten och en ansökningskanal för lediga jobb och praktikplatser i staten. Vår tjänst har ständigt hundratals lediga tjänster för mångsidiga arbetsuppgifter i Finland och utomlands.

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:

    Vår onlinetjänst använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.Genom att använda tjänsten accepterar du användningen av cookies. Se tjänstens dataskyddsutlåtande och tillgänglighetsutlåtande.

    Ge feedback om webbplatsen.
    Ge feedback om tillgänglighet.