hoppa till huvudinnehållet
Meny
  • Alla Jobb
  • Kommunikationsexpert

    Sök före 8.1.2026 klockan 16:15

    En person arbetar på en bärbar dator medan han håller en orange kaffekopp. En person sitter vid ett bord med en telefon och papper utspridda. Personen är klädd i en grå tröja och håret är bundet i en bulle. I bakgrunden finns ett fönster som visar himlen och molnen. Sök nuAdd to favorites

    Kommunikationsexperten ansvarar för det operativa genomförandet av verkets kommunikation utifrån målgrupperna för olika kommunikationskanaler.

    Kommunikationsexperten ansvarar för det operativa genomförandet av verkets kommunikation utifrån målgrupperna för olika kommunikationskanaler. Till uppgifterna hör att utarbeta kommunikationsplaner, producera innehåll för ämbetsverkets olika kanaler samt mediearbete. Tyngdpunkten ligger på webbkommunikation, men i uppgiften ingår kommunikation i sociala medier, hantering av medierelationer samt att främja ämbetsverkets synlighet och kännedom om det.

    Kommunikationsexperten utvecklar verkets kommunikationsberedskap tillsammans med verkets experter. Kommunikationsexperten följer upp och analyserar kommunikationens effektivitet och utvecklar verkets kommunikationsstrategi i samarbete med ledningen.

    Kommunikationsexperten arbetar nära verkets externa serviceproducenter och samarbetspartner samt utvecklar verkets kommunikationskanaler och -verktyg. Till uppgiften hör också evenemangsproduktion.

    Kommunikationen har en central betydelse för en effektiv hantering av en eventuell krissituation på finansmarknaden. Kommunikationsexperten deltar i planeringen av den intensifierade kommunikationen mellan verket och de finansiella institut som hör till dess verksamhetsområde tillsammans med verkets sakkunniga. En uppgift i verkets operativa lägesorganisation fastställs för kommunikationsexperten för eventuella krishanteringssituationer. Beredskapen och funktionsförmågan hos ämbetsverkets lägesorganisation utvecklas regelbundet genom olika övningar och simuleringar.

    Tjänsteförhållandets behörighetsvillkor är lämplig högskoleexamen och omfattande förtrogenhet med tjänstens uppgiftsområde.

      • Finska
        • Muntliga: Utmärkta
        • Skriftliga: Utmärkta
        • Förståelse: Utmärkta
      • Svenska
        • Muntliga: Nöjaktiga
        • Skriftliga: Nöjaktiga
        • Förståelse: Nöjaktiga

      Uppgiften som kommunikationsexpert förutsätter:
      - erfarenhet av innehållsproduktion, planering och genomförande av kommunikationsåtgärder, rapportering samt mediearbete.
      - ett självständigt och produktivt arbetssätt, god hantering av datasystem och kommunikationsmedel som är väsentliga för arbetet och beredskap att utveckla kommunikationsverktyg.
      - goda interaktionsfärdigheter, samarbets- och organisationsförmåga, utmärkt skriftlig och muntlig uttrycksförmåga, resultatorientering samt förmåga att handla under press och i stressiga situationer.
      – en högskoleexamen som stöder uppgiften.

      Som merit räknas:
      – erfarenhet av att planera och genomföra kommunikation i undantagssituationer som stöder krishanteringen antingen inom myndighetsfältet eller den privata sektorn.
      – insikt och erfarenhet av att ordna evenemang, mäta kommunikation, producera publikationer och rapporter samt vägleda producenter.

      • Engelska
        • Muntliga: Utmärkta
        • Skriftliga: Utmärkta
        • Förståelse: Utmärkta

      Som kommunikationsexpert får du delta i genomförandet och utvecklandet av ämbetsverkets mångsidiga kommunikation.

      Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta med uppgifter av genuin samhällelig betydelse som en del av det inhemska och europeiska myndighetsnätverket. Vi har en inspirerande och sakkunnig arbetsgemenskap som uppmuntrar dig att utöka din kompetens och utvecklas. Vi erbjuder möjligheter till distansarbete och omfattande företagshälsovårdstjänster. I våra personalförmåner ingår även arbetsrese-, motions-, kultur-, telefon- och lunchförmåner.

      Jouni Flink
      chef för enheten för förvaltningstjänster och fonden för finansiell stabilitet
      +358 295 253 509
      jouni.flink(at)rahoitusvakausvirasto.fi

      Anträffbar: 17-19.12.2025 och 2.-8.1.2026.

      Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan även söka detta arbete genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme före ansökningstiden gått ut.

      Registratorskontoret vid Verket för finansiell stabilitet

      PB 70
      00581 Helsingfors

      Verket för finansiell stabilitet är en myndighet som grundades 2015 och vars mission är att skydda skattebetalarna från kostnaderna för bankkriser. Verket ansvarar för resolutionsplaneringen i kreditinstitut och värdepappersföretag samt för besluten om omstrukturering av verksamheten i institut som drabbats av finansiella problem. Verket är dessutom ansvarig myndighet för den nationella insättningsgarantin och förvaltar Stabilitetsfonden, som består av fonder som insamlats med insättningsgarantiavgifter och stabilitetsavgifter. Från och med sommaren 2022 omfattar verkets uppgifter också att förvalta ett kontosystem inom försörjningsberedskapen, som bidrar till att trygga fortsatta dagliga betalningar vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden.Verket utgör en del av EU:s gemensamma resolutionsmekanism och i Finland fungerar verket i nära samarbete med Finansinspektionen, Finlands Bank och finansministeriet. Verkets moderna kontorslokaler finns i Fiskehamnen i Helsingfors.

      Helsingfors

      Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen

    • Verket för finansiell stabilitet, Helsingfors
      Verkstadsgatan 13
      00580 Helsingfors
      Finland
    • Lär känna arbetsgivaren
      • Mer information: En säkerhetsutredning av person kan göras av den som väljs ut till tjänsten med personens samtycke (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Närmare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi.

        Karensavtal ingås med den person som väljs (44 a § i statstjänstemannalagen).

        Den som föreslås bli utnämnd till tjänsten ska före utnämningen lämna en utredning om sina bindningar enligt 6 § i lagen om myndig-heten för finansiell stabilitet (1195/2014).
      • Uppgiftsnivå: Expertuppgifter
      • Distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans
      • Beskrivning av distansarbete: Möjlighet att arbeta på distans enligt ämbetsverkets anvisningar.
      • Tjänsten inrättats: Tjänsten är gemensam för ämbetsverket.
      • Arbetstid: Arbetstid vid ämbetsverk
      • Prövotid: 6 månader
      • Löneuppgifter: Lönen bestäms enligt uppgiftens kravnivå (11A-13A) och den individuella prestationen, beroende på den sökandes erfarenhet (totallön 4 440 – 5 860 €/månad). De sökande kan framföra löneanspråk.
      Verket för finansiell stabilitet1770917.12.2025 klockan 12:00 - 8.1.2026 klockan 16:15OrdinarieTjänst1.3.2026 eller enligt överenskommelseMöjlighet att arbeta på distans1Lönen bestäms enligt uppgiftens kravnivå (11A-13A) och den individuella prestationen, beroende på den sökandes erfarenhet (totallön 4 440 - 5 860 €/månad). De sökande kan framföra löneanspråk. Sök nuAdd to favorites
      Jobbsammanfattning Verket för finansiell stabilitet1770917.12.2025 klockan 12:00 - 8.1.2026 klockan 16:15OrdinarieTjänst1.3.2026 eller enligt överenskommelseMöjlighet att arbeta på distans1Lönen bestäms enligt uppgiftens kravnivå (11A-13A) och den individuella prestationen, beroende på den sökandes erfarenhet (totallön 4 440 - 5 860 €/månad). De sökande kan framföra löneanspråk.