![Palveluarkkitehti, Palveluohjaus - Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori](/site/assets/files/284066/5873-rekryfi-logo-1719796864.800x0.jpg)
Etsimme palveluohjauksen palveluarkkitehtiä.
Palveluohjauksen palveluarkkitehti vastaa Valtorin ICT palveluvalikoiman palveluarkkitehtuurin arkkitehtuuritasoisten suunnitelmien, määritysten, kuvausten ja arkkitehtuurimallintamisen kehittämisestä yhteistyössä palveluportfolioalueiden päälliköiden ja tuotepäälliköiden/vastaavien kanssa. Tehtävä on luonteeltaan taktis-operatiivinen.
Palveluarkkitehti tarjoaa toiminnallisen arkkitehtuurin näkökulman, arvioinnin, kannanotot ja tuen Valtorin ICT palveluvalikoiman palvelusisällöllisen suunnittelun ja palvelukehittämisen tueksi. Palveluarkkitehti tukee palveluvalikoimatasoista palveluiden kehittämistä kokonaisuutena asiakastarpeiden mukaisesti siten, että kokonaisuus toimii parhaalla mahdollisella tavalla ja varmistaa osaltaan sen, että palveluita tarjotaan asiakkaille ajantasaisilla ja käyttötarkoitukseen sopivilla palvelutoiminnoilla ja näitä toimintoja tukevilla teknologioilla.
Tehtävänkuvaus:
· Palveluarkkitehti tukee Valtorin palveluvalikoiman palveluvastuullisia tuotteistettujen palveluiden palvelutoimintojen ja näihin sisältyvien palveluprosessien mallintamisessa sekä näiden prosessien tehokkuuden mittaamisen ja arvioinnin toteutuksissa
· Ohjaa palveluiden kehittämistä ja uusien palveluiden/palvelutoimintojen/palvelutoimintojen osien luomista mm. kuvaamalla tarpeita ja kehittämiskokonaisuuksia asiakkaiden tarpeiden pohjalta
· Ohjaa ja toteuttaa vastuualueensa esiselvityksiä ja kokeiluja yhteistyössä muun muassa palveluportfolioryhmän, palvelukehitys- sekä tuotepäälliköiden kanssa
· Osallistuu palveluvalikoiman skenaarioarviointimallin laadintaan ja vaikutusten arviointiin palveluarkkitehtuurin tulokulmasta
· Osallistuu palveluiden käytön laajentamiseen ja tarjonnan selkiyttämiseen palveluarkkitehtuurin näkökulmasta. Tähän kuuluu esimerkiksi Valtorin sisäisten ja asiakkaille suunnattujen infojen, webinaarien, koulutusten työpajojen sekä demojen suunnittelu ja toteutus
· Seuraa palveluiden, palveluarkkitehtuurinhallinnan ja palveluprosessien mittaamisen ja arvioinnin kehitystrendejä sekä markkinoita aktiivisesti ja osallistuu toimittajayhteistyöhön pysyäkseen ajan tasalla uusista palveluista ja niiden ominaisuuksista sekä prosessijohtamisen ja palveluprosessien arvioinnin menetelmistä
Tehtävä kiinnittyy koko Valtorin palveluvalikoimaan sekä uusimpien palveluarkkitehtuurinhallinnan menetelmien hyödyntämiseen. Toiminnan lopputuloksena Valtorin asiakkailla on käytössään tarpeiden, ajan- ja vaatimustenmukaiset palveluarkkitehtuurin kuvaukset sekä tieto ja ymmärrys siitä mihin suuntaan palveluvalikoima ja palveluarkkitehtuuri kehittyy.
Tehtävässä on olennaista kokonaiskuvan luominen palveluvalikoimasta, palveluvalikoiman kehityssuunnitelmista ja asiakasvaatimuksista siten, että Valtori tunnistaa asiakkaiden yhteiset ja eriytyvät tarpeet sekä pystyy jalostamaan tarpeista toimintasuunnitelman sekä kehittämisen tiekarttaa. Palveluportfolioalueiden päälliköitä, palvelukehityspäälliköitä sekä tuote- ja asiakkuuspäälliköitä tuetaan aktiivisesti asiakasyhteistyössä.
Tehtävän haltija vastaa palveluvalikoiman kehityskokonaisuuden menetelmällisestä palveluarkkitehtuurin mallintamisesta ja tämän kautta palvelukehityksen tukemisesta ja viestimisestä. Tehtävässä vastataan palveluvalikoiman palveluarkkitehtuurin jatkuvasta kehittämisestä, aktiivisesta tiedonjaosta sekä sisäisesti että ulkoisesti. Tehtävässä toimitaan haastavissa asiakas- ja sidosryhmätilanteissa edistämällä yhteisen tavoitetilan ja kokonaiskuvan muodostamista eteenpäin katsovalla ja positiivisella yhteistyöllä.
Vastuualueet:
· Palveluarkkitehti vastaa siitä, että Valtorin modulaariseen palveluvalikoimaan laaditaan riittävän kattavat palveluarkkitehtuurikuvaukset
· Palveluarkkitehti vastaa asiakkaiden toiminnan ja toimintaprosessien huomioonottamisesta suhteessa Valtorin palveluvalikoiman palveluarkkitehtuuriin yhdessä asiakkuuspäälliköiden ja asiakasvastaavien kanssa
· Palveluarkkitehti vastaa siitä, että Valtorin palveluvalikoiman palvelut, palvelutoiminnot ja palvelutoimintojen osat ovat palveluarkkitehtuurin tasolla toisiaan tukevia ja muodostavat eheän ja taloudellisen kokonaisuuden
· Vastaa modulaarisen palveluvalikoiman palveluarkkitehtuurinhallinnan tilannekuvan ja tulevaisuuden suunnan kuvaamisesta, yhteistyössä asiakkaiden ja valtorilaisten kanssa sekä huolehtii aktiivisesta sidosryhmäviestinnästä
· Vastaa Valtorin palveluvalikoiman palveluarkkitehtuurinhallinnan toimintamallin ja palveluarkkitehtuurin kehittämisen yhteistyön varmistamisesta tiiviissä ja verkostomaisessa yhteistyössä Valtorin sisäisten toimijoiden ja asiantuntijoiden sekä asiakkaan toiminnallisen toimintaympäristön ja sen arkkitehtuurin tuntevien asiakasyhteyshenkilöiden kanssa
-
Lisätiedot
- https://valtiolle.fi/fi/tyopaikat/palveluarkkitehti-palveluohjaus-5873/
- Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
- Kaikki työpaikatTyösuhdeVakinainenVirastotyöaikaMahdollisuus työskennellä etänäAsiantuntijataso
- 5873
- 2.9.2024 tai sopimuksen mukaan.
- 4478,83 €/kk + henkilökohtainen suoritusosa sopimuksen mukaisesti.
- 17.6.2024 09:43 - 9.8.2024 16:15
- Etelä-KarjalaLappeenrantaEtelä-SavoMikkeliKainuuKajaaniKanta-HämeHämeenlinnaKeski-SuomiJyväskyläKymenlaaksoKouvolaLappiRovaniemiPirkanmaaTamperePohjanmaaVaasaPohjois-KarjalaJoensuuPohjois-PohjanmaaOuluPohjois-SavoKuopioUusimaaHelsinkiVarsinais-SuomiRaisioValitse tehtäväalueTieto- ja viestintätekniikka (ICT)
· Palveluarkkitehdilla tulee olla laajaa ja monipuolista osaamista sekä näyttöä palveluista ja niihin liittyvästä toiminnallisesta palveluarkkitehtuurista, hallintamalleista ja toimintatavoista
· Tehtävässä vaaditaan kokonaisvaltaista näkemystä ICT-palveluista ja niiden taustalla olevista palveluprosesseista, prosessijohtamisesta ja prosessiarvioinnista sekä palveluteknologioista, jotka mahdollistavat modernin ja tehokkaan palveluvalikoiman johtamisen, palvelujohtamisen ja palveluarkkitehtuurin kehittämiseen ja hallintaan kohdistuvan toiminnan Valtorissa
· Palveluarkkitehti ymmärtää, miten ICT-palveluvalikoima rakennetaan kustannustehokkaaksi ja asiakaslähtöisesti toimivaksi
· Palveluarkkitehti varmistaa, että palveluita kehitetään yhteistyössä asiakkaiden kanssa, asiakaskokemutietoa hyödyntäen
· Palveluarkkitehti osaa soveltaa erilaisia ohjeita ja malleja ja hänellä on kyky ymmärtää ja kuvata suuria palveluvalikoiman palvelukokonaisuuksia sekä ICT palveluiden ja niiden palveluprosessien liitoksia asiakkaiden ydintoimintaan ja toimintaprosesseihin
· Palveluarkkitehti osaa luoda ja arvioida vaihtoehtoisia malleja, ajatella kriittisesti sekä tehdä päätöksiä itsenäisesti
· Palveluarkkitehdilla on vahvat asiakaspalvelutaidot ja aito halu ymmärtää asiakkaiden toimintaa, miten Valtorin ICT palvelut tukevat asiakkaiden toimintaa, halu viedä asioita eteenpäin sekä kyky ja halu verkostoitua sekä hyödyntää verkostoja
· Palveluarkkitehdilla on hyvät suulliset ja kirjalliset viestintätaidot, esiintymistaito ja fasilitointiosaamisen sekä yleisesti hyvät sosiaaliset taidot ja kykyä ymmärtää toisten tarpeita ja reaktiota sekä kyky innostaa ja motivoida
· Lisäksi hänellä on aktiivinen ja itseohjautuva asenne
· Soveltuva korkeakoulututkinto
Luemme eduksi Valtorin asiakasvirastojen ICT–ympäristöjen, organisaation toimintamallien, toimintaprosessien ja tehtävien tuntemuksen sekä tietoturvaan, tietosuojaan ja varautumiseen liittyvien valtionhallinnon erityispiirteiden ja vaatimusten tuntemuksen.
• Liikunta- ja kulttuurietu
• Työsuhdepolkupyöräetu
• Laajat työterveyden palvelut
• Ergonomiset työvälineet ja erityistyölasit
• Työkokemuksen perusteella jopa 38 arkipäivää lomaa / vuosi
• Opiskelun palkallinen tuki 15 päivää / vuosi
• Joustavuus työajassa ja etätyössä
Virkaan tai tehtävään valittavasta henkilöstä voidaan tehdä hakijan suostumuksella perusmuotoinen henkilöturvallisuusselvitys (turvallisuusselvityslaki 726/2014). Menettelystä ja selvityksen kohteen oikeuksista löytyy tarkempia tietoja osoitteessa www.supo.fi.
Anne Susiluoto, ryhmäpäällikkö, anne.susiluoto@valtori.fi, +358 40 580 1786Matti Suikkari, yksikönpäällikkö, matti.suikkari@valtori.fi, +358 50 405 9341
Toivomme hakemukset ensisijaisesti sähköisinä Valtiolle.fi-palvelun kautta. Voit kuitenkin hakea tätä työpaikkaa myös toimittamalla hakemuksesi kirjaamon postiosoitteeseen. Sekä hakemuksessa että kirjekuoressa tulee mainita haettavan tehtävän ID-numero. Kirjeen tulee olla perillä hakuajan päättymiseen mennessä.
Valtorin kirjaamo
Lintulahdenkatu 5
00530 Helsinki
![](/site/assets/files/284066/5873-rekryfi-logo-1719796864.300x0.png)
Valtori rakentaa digitaalista Suomea. Tuotamme valtionhallinnon toimialariippumattomat ICT-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Mahdollistamme valtionhallinnon työn sujumisen toimivien ja turvallisten palvelujen avulla. Valtorissa työskentelee 1 500 ammattilaista eri puolilla Suomea.
Valtorin asiakkaita ovat kaikki valtionhallinnon virastot ja laitokset. Asiakkaina voivat olla myös valtion liikelaitokset, muut julkisen hallinnon viranomaiset, julkisoikeudelliset laitokset, eduskunta ja valtion talousarvion ulkopuoliset rahastot ja julkista hallinto- tai palvelutehtävää hoitavat yritykset tai yhteisöt. Työkulttuurimme rakentuu luottamukselle ja arvostukselle. Yhdessä teemme Valtorista työpaikan, jossa on mukava tehdä töitä.
Sijainti
Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kouvola, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Raisio, Rovaniemi, Tampere, Vaasa
Voit tehdä työtä jossain seuraavista toimipisteistämme
Lintulahdenkatu 5
00530 Helsinki
Viljatie 2
00700 Helsinki
Suomen kasarmi 10
13100 Hämeenlinna
Yliopistonkatu 6
80100 Joensuu
Vapaudenkatu 58
40100 Jyväskylä
Kalliokatu 4
87101 Kajaani
Valimontie 5
45100 Kouvola
Hulkontie 83
70820 Kuopio
Pormestarinkatu 1
53100 Lappeenranta
Jääkärinkatu 33
50130 Mikkeli
Viestikatu 1
90130 Oulu
Nallinkatu 8
21200 Raisio
Kemijoen Itäpuolentie 63
96400 Rovaniemi
Hatanpään valtatie 36 A
33100 Tampere
Wolffintie 35
65200 Vaasa
Muut tehtävään liittyvät tiedot
ICT-palvelukeskuksena toivomme kaikki hakemukset ensisijaisesti rekrytointijärjestelmän kautta. Haethan tehtävää mahdollisimman pian, sillä käsittelemme hakemuksia jo hakuaikana.