I högsta förvaltningsdomstolen är ett tidsbundet tjänsteförhållande som notarie ledigt att sökas. Tjänsten tillsätts tidigast från och med 1.6.2025 och högst till och med 5.5.2026. Den lediganslagna tjänsten som notarie placeras i registratorskontoret.
Registratorskontoret mottar och registrerar alla rättskipnings- och administrativa ärenden som inkommer till högsta förvaltningsdomstolen samt handhar registratorskontorets kundbetjäning. Mångfalden i registratorns arbete illustreras bland annat av att ärendebenämningarna för rättskipningsärenden är nästan 300. Arbetet i högsta förvaltningsdomstolens registratorskontor ger en omfattande insikt i den högsta förvaltningsdomstolens verksamhet. I högsta förvaltningsdomstolens registratorskontor arbetar förutom registratorn som är registratorskontorets chef, även notarier och registratorssekreterare.
Till notariens uppgifter hör att registrera rättskipnings- och administrativa ärenden som inkommer till högsta förvaltningsdomstolen, och att vikariera registratorn. Registreringen omfattar förhandsgranskning av de inkomna ärendena och handlingarna, klassificering, samt att behandla och vidarebefordra förfrågningar. Notarien stöder och bistår också registratorssekreterarna i kundbetjäningen. Ytterligare ingår i notariens uppgifter att behandla kundförfrågningar, besvara förfrågningar, ge lagakraftsbevis och att delta i utvecklingen av registratorskontorets verksamhet. I tjänsten kan även ingå andra uppgifter som stöder registratorskontorets och myndighetens verksamhet, lagskipningspersonalen och administrationen.
I högsta förvaltningsdomstolen är ett tidsbundet tjänsteförhållande som notarie ledigt att sökas. Tjänsten tillsätts tidigast från och med 1.6.2025 och högst till och med 5.5.2026. Den lediganslagna tjänsten som notarie placeras i registratorskontoret.
Registratorskontoret mottar och registrerar alla rättskipnings- och administrativa ärenden som inkommer till högsta förvaltningsdomstolen samt handhar registratorskontorets kundbetjäning. Mångfalden i registratorns arbete illustreras bland annat av att ärendebenämningarna för rättskipningsärenden är nästan 300. Arbetet i högsta förvaltningsdomstolens registratorskontor ger en omfattande insikt i den högsta förvaltningsdomstolens verksamhet. I högsta förvaltningsdomstolens registratorskontor arbetar förutom registratorn som är registratorskontorets chef, även notarier och registratorssekreterare.
Till notariens uppgifter hör att registrera rättskipnings- och administrativa ärenden som inkommer till högsta förvaltningsdomstolen, och att vikariera registratorn. Registreringen omfattar förhandsgranskning av de inkomna ärendena och handlingarna, klassificering, samt att behandla och vidarebefordra förfrågningar. Notarien stöder och bistår också registratorssekreterarna i kundbetjäningen. Ytterligare ingår i notariens uppgifter att behandla kundförfrågningar, besvara förfrågningar, ge lagakraftsbevis och att delta i utvecklingen av registratorskontorets verksamhet. I tjänsten kan även ingå andra uppgifter som stöder registratorskontorets och myndighetens verksamhet, lagskipningspersonalen och administrationen.
Behörighetsvillkor är lämplig högskoleexamen och förtrogenhet med uppgifter av det slag som tjänsten innebär.
Språkkraven är utmärkta kunskaper i finska och nöjaktiga kunskaper i svenska.
De bästa förutsättningarna att sköta tjänsten som notarie har du som har kännedom om förvaltningsdomstolarnas verksamhet, ärendegrupper och informationshantering och som har förmåga att uppfatta juridiska frågeställningar. I arbetet behövs också kunskap om lagstiftningen kring offentlighet och datahantering samt beredskap att lära sig och behärska olika datasystem.
Vi värdesätter initiativförmåga, noggrannhet, exakthet, förmåga till självständigt arbete och samarbetsförmåga. Språkkunskaper utöver dem som ingår i behörighetsvillkoren kan räknas som merit.
I den högsta rättsinstansens verksamhet framhävs särskild ansvarsfullhet och yrkesskicklighet. Som tjänsteman i högsta förvaltningsdomstolen upprätthåller notarien med sin verksamhet förtroendet för vårt lands högsta domsrätt.
Ytterligare uppgifter om tjänsten:
Leena Kokko
Registrator
tel. 029 5640 236
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Högsta förvaltningsdomstolens registratorskontor
Fabiansgatan 15
00130 Helsingfors
PB 180
00131 Helsingfors
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) utövar den högsta domsrätten i ärenden som avgörs i förvaltningsprocess. Ärendena är av många olika slag; det är frågan om ett spektrum som går från barnskyddsärenden till miljöärenden och offentlighetsfrågor och från konkurrensärenden till internationell beskattning. I högsta förvaltningsdomstolen arbetar sammanlagt cirka 120 tjänstemän i olika befattningar. Högsta förvaltningsdomstolen har över tjugo medlemmar, eller justitieråd, som fattar domstolens beslut. Omkring 50 jurister arbetar som föredragande och ungefär lika många personer arbetar med övriga uppgifter i kansliet.
Orter
Fabiansgatan 15, 00130 Helsinki
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Övrig information om uppgiften
Valtiolle.fi on Suomen valtion työnhakupalvelu. Palvelumme on näyteikkuna valtiolla työskentelemiseen ja hakukanava valtion avoimiin työ- ja harjoittelupaikkoihin. Palvelussamme on jatkuvasti avoimena satoja paikkoja monipuolisiin työtehtäviin Suomessa ja ulkomailla.
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön. Katso palvelun tietosuojaselosteet sekä saavutettavuusseloste.
Anna palautetta sivustosta
Anna palautetta saavutettavuudesta
Ole hyvä ja vaihda selain esimerkiksi Chromeen