Tule monipuolisiin opetusalan työtehtäviin Opetushallituksen toteuttamaan hankkeeseen
Opetushallitus (OPH) on mukana toteuttamassa hanketta Africa-Europe Partnership to exchange on Education Reforms (PEERS). Hankkeen rahoittaa Euroopan komissio, ja OPH toteuttaa hankkeen yhdessä Expertise Francen ja ADEA:n (Association for the Development of Education in Africa) kanssa. Hanke kestää viisi vuotta ja OPH:n arvioitu kokonaisbudjetti on noin neljä miljoonaa EUR. Hankkeen pääasiallisena tavoitteena on tukea erityisesti kahta Afrikan unionin alueellista talousyhteisöä (REC) – Länsi-Afrikan valtioiden talousyhteisöä (ECOWAS) ja Itä-Afrikan yhteisöä (EAC) – vahvistamalla niiden koordinointirooleja ja tukemalla jäsen- ja kumppanuusvaltioiden omistajuutta ja kapasiteettia koulutusagendan tehokkaaseen edistämiseen.
Talousyhteisöillä (ECOWAS ja EAC) on keskeinen rooli koordinoinnissa ja vertaisoppimisalustojen tarjoamisessa Afrikan unionin mantereellisen koulutusstrategian (CESA), SDG 4:n ja talousyhteisöjen omien alueellisten koulutussuunnitelmien toteuttamisessa. Koordinointiroolin haasteet liittyvät mm. institutionaaliseen kapasiteettiin, rahoituksen koordinointiin, vertaisoppimiseen ja toimintojen toteuttamiseen, ristiriitaisiin prioriteetteihin, erilaisiin kieliin sekä talousyhteisöjen ja jäsenvaltioiden passiiviseen tai epäjohdonmukaiseen osallistumiseen Afrikan unionin CESA-klustereissa.
Hankkeen tavoitteena seuraavien viiden vuoden aikana on:
1. Tehostaa koulutusyhteistyötä Afrikan talousyhteisöjen välillä ja sisällä (ECOWAS, EAC) inklusiivisen ja laadukkaan koulutuspolitiikan suunnittelussa, täytäntöönpanossa ja seurannassa, jossa huomioidaan eri sukupuolten pääsy koulutukseen (gender), kestävän kehityksen näkökulmat (greening education) ja digitaalisuus. Hanke keskittyy perusopetukseen.
2. Lisätä vastavuoroista oppimista ja hyvien käytäntöjen vaihtoa EU:n ja Afrikan talousalueiden välillä liittyen inklusiivisen ja laadukkaan koulutuspolitiikan sekä vihreän ja digitaalisen koulutuspolitiikan suunnitteluun, täytäntöönpanoon ja seurantaan. Tämä tavoite on erityisesti OPH:n vastuulla. Tässä tärkeitä oppeja haetaan myös EU:sta ja erityisesti liittyen Euroopan koulutusalueeseen (European Education Area (EEA). Se on Euroopan unionin aloite, jonka tavoitteena on luoda yhteinen koulutusalue, jossa oppiminen, opiskelu ja tutkintojen tunnustaminen on sujuvaa eri jäsenmaiden välillä. Euroopan koulutusalue pyrkii edistämään koulutuksen laatua ja osallisuutta, digitaalista oppimista sekä kansainvälistä liikkuvuutta, esim. Erasmus+-ohjelman kautta. Tavoitteena on myös vahvistaa elinikäistä oppimista ja innovaatioita koulutuksessa.
3. Hyödyntää tutkimukseen perustuvaa tietoa koulutuspolitiikan suunnittelussa Itä- ja Länsi- Afrikan talousalueilla.
Hankkeeseen haetaan erityisasiantuntijaa (Technical Assistant for Education Policies TAEP), jonka asemapaikka on Abujassa Nigeriassa, ja joka tulee työskentelemään ECOWAS:in sihteeristössä. Erityisasiantuntija raportoi sekä koko hankkeen tiiminvetäjälle että Opetushallituksen projektipäällikölle, ja on osa teknistä tiimiä, johon kuuluu toinen TAEP EAC talousyhteisössä (sijaitsee EAC-komissiossa Arushassa, Tansaniassa). Abujassa erityisasiantuntijan lähikollegoina ovat myös PEERS hankkeen assistentti ja koordinaattori. Asiantuntijatiimiä täydennetään lyhytaikaisella asiantuntijuudella projektin kolmella keskeisellä politiikka-alueella: i) yhdenvertainen, laadukas, sukupuolisensitiivinen ja inklusiivinen koulutus, ii) vihreä koulutus sekä iii) digitaalinen koulutus. Lisäksi projektin toteutuksen aikana voidaan tunnistaa ja hyödyntää muuta tarvittavaa teknistä asiantuntemusta.
Erityisasiantuntija:
Erityisasiantuntijan tehtävää varten on laadittu yksityiskohtainen tehtävänkuvaus, jonka pääset lukemaan tästä: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Job%20description%2C%20Technical%20Assistant%20for%20Education%20Policies%20%28TAEP%29.pdf
Erityisasiantuntijan keskeiset vastuualueet:
• Tukee ECOWAS:in ja EAC:n roolia koulutussektorin alueellisina toimijoina
• Edistää vertaisoppimista ja parhaiden käytäntöjen vaihtoa koulutuksen digitalisaation,
vihreän siirtymän, inkluusion ja sukupuolten tasa-arvon osalta
• Varmistaa, että Afrikan unionin ja muiden kansainvälisten toimijoiden koulutusstrategiat
otetaan huomioon alueellisissa koulutussektorin suunnitelmissa.
• Tukee alueellisten talousyhteisöjen jäsenvaltioita koulutusreformien suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa.
• Edistää koulutuspolitiikan pohjautumista laadukkaaseen tietoon ja tutkimukseen.
• Kehittää mekanismeja, joilla voidaan seurata ja arvioida koulutuspoliittisia päätöksiä.
• Tekee tiivistä yhteistyötä kansallisten hallitusten, alueellisten organisaatioiden,
kansainvälisten rahoittajien (esim. EU) ja muiden avaintoimijoiden kanssa ja toimii linkkinä eri sidosryhmien välillä varmistaen hankkeen tavoitteiden mukaisen etenemisen.
• Tukee PEERS-hankkeen toimeenpanoa ja hallintoa yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa.
• Tarjoaa teknistä tukea ja konsultointia koulutuksen kehittämiseen liittyen.
Tehtävä tulee sijoittumaan Opetushallituksen Kansainvälistyminen-päätoimintoon ja siellä Opetusalan globaalit kumppanuudet yksikköön. Opetushallituksen Kansainvälistyminen-päätoiminto vastaa mm. Erasmus+ ja EU-ohjelmien koordinaatiosta, pohjoismaisista Nordplus -ohjelmista, erilaisista kansallisesti rahoitetuista kansainvälisyystoimista, Education Finland -koulutusvientiohjelmasta ja opetusalan globaaleista kumppanuuksista.
Opetusalan globaalit kumppanuudet -yksikön tehtävänä on vahvistaa opetusalan kehitysyhteistyön osaamista ja ylläpitää opetusalan kehitysyhteistyön asiantuntijarekisteriä, tukea opetusalan asiantuntijoiden hyödyntämistä erityisesti opetussektorin järjestelmä- ja politiikkatason kehittämiseen tähtäävässä kahdenvälisessä ja monenkeskisten toimijoiden kautta tehtävässä kehitysyhteistyössä, vahvistaa opetusalan kehityspolitiikkaa, monitoimijayhteistyötä, viestintää ja vaikuttamista sekä edistää koulutusvientiä Education Finland -ohjelman avulla.
Tule monipuolisiin opetusalan työtehtäviin Opetushallituksen toteuttamaan hankkeeseen
Opetushallitus (OPH) on mukana toteuttamassa hanketta Africa-Europe Partnership to exchange on Education Reforms (PEERS). Hankkeen rahoittaa Euroopan komissio, ja OPH toteuttaa hankkeen yhdessä Expertise Francen ja ADEA:n (Association for the Development of Education in Africa) kanssa.
Talousyhteisöillä (ECOWAS ja EAC) on keskeinen rooli koordinoinnissa ja vertaisoppimisalustojen tarjoamisessa Afrikan unionin mantereellisen koulutusstrategian (CESA), SDG 4:n ja talousyhteisöjen omien alueellisten koulutussuunnitelmien toteuttamisessa. Koordinointiroolin haasteet liittyvät mm. institutionaaliseen kapasiteettiin, rahoituksen koordinointiin, vertaisoppimiseen ja toimintojen toteuttamiseen, ristiriitaisiin prioriteetteihin, erilaisiin kieliin sekä talousyhteisöjen ja jäsenvaltioiden passiiviseen tai epäjohdonmukaiseen osallistumiseen Afrikan unionin CESA-klustereissa.
Hankkeen tavoitteena seuraavien viiden vuoden aikana on:
1. Tehostaa koulutusyhteistyötä Afrikan talousyhteisöjen välillä ja sisällä (ECOWAS, EAC) inklusiivisen ja laadukkaan koulutuspolitiikan suunnittelussa, täytäntöönpanossa ja seurannassa, jossa huomioidaan eri sukupuolten pääsy koulutukseen (gender), kestävän kehityksen näkökulmat (greening education) ja digitaalisuus. Hanke keskittyy perusopetukseen.
2. Lisätä vastavuoroista oppimista ja hyvien käytäntöjen vaihtoa EU:n ja Afrikan talousalueiden välillä liittyen inklusiivisen ja laadukkaan koulutuspolitiikan sekä vihreän ja digitaalisen koulutuspolitiikan suunnitteluun, täytäntöönpanoon ja seurantaan. Tämä tavoite on erityisesti OPH:n vastuulla. Tässä tärkeitä oppeja haetaan myös EU:sta ja erityisesti liittyen Euroopan koulutusalueeseen (European Education Area (EEA). Se on Euroopan unionin aloite, jonka tavoitteena on luoda yhteinen koulutusalue, jossa oppiminen, opiskelu ja tutkintojen tunnustaminen on sujuvaa eri jäsenmaiden välillä. Euroopan koulutusalue pyrkii edistämään koulutuksen laatua ja osallisuutta, digitaalista oppimista sekä kansainvälistä liikkuvuutta, esim. Erasmus+-ohjelman kautta. Tavoitteena on myös vahvistaa elinikäistä oppimista ja innovaatioita koulutuksessa.
3. Hyödyntää tutkimukseen perustuvaa tietoa koulutuspolitiikan suunnittelussa Itä- ja Länsi- Afrikan talousalueilla.
Hankkeeseen haetaan erityisasiantuntijaa (Technical Assistant for Education Policies TAEP), jonka asemapaikka on Abujassa Nigeriassa, ja joka tulee työskentelemään ECOWAS:in sihteeristössä. Erityisasiantuntija raportoi sekä koko hankkeen tiiminvetäjälle että Opetushallituksen projektipäällikölle, ja on osa teknistä tiimiä, johon kuuluu toinen TAEP EAC talousyhteisössä (sijaitsee EAC-komissiossa Arushassa, Tansaniassa). Abujassa erityisasiantuntijan lähikollegoina ovat myös PEERS hankkeen assistentti ja koordinaattori. Asiantuntijatiimiä täydennetään lyhytaikaisella asiantuntijuudella projektin kolmella keskeisellä politiikka-alueella: i) yhdenvertainen, laadukas, sukupuolisensitiivinen ja inklusiivinen koulutus, ii) vihreä koulutus sekä iii) digitaalinen koulutus. Lisäksi projektin toteutuksen aikana voidaan tunnistaa ja hyödyntää muuta tarvittavaa teknistä asiantuntemusta.
Erityisasiantuntija:
Erityisasiantuntijan tehtävää varten on laadittu yksityiskohtainen tehtävänkuvaus, jonka pääset lukemaan tästä: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Job%20description%2C%20Technical%20Assistant%20for%20Education%20Policies%20%28TAEP%29.pdf
Erityisasiantuntijan keskeiset vastuualueet:
• Tukee ECOWAS:in ja EAC:n roolia koulutussektorin alueellisina toimijoina
• Edistää vertaisoppimista ja parhaiden käytäntöjen vaihtoa koulutuksen digitalisaation,
vihreän siirtymän, inkluusion ja sukupuolten tasa-arvon osalta
• Varmistaa, että Afrikan unionin ja muiden kansainvälisten toimijoiden koulutusstrategiat
otetaan huomioon alueellisissa koulutussektorin suunnitelmissa.
• Tukee alueellisten talousyhteisöjen jäsenvaltioita koulutusreformien suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa.
• Edistää koulutuspolitiikan pohjautumista laadukkaaseen tietoon ja tutkimukseen.
• Kehittää mekanismeja, joilla voidaan seurata ja arvioida koulutuspoliittisia päätöksiä.
• Tekee tiivistä yhteistyötä kansallisten hallitusten, alueellisten organisaatioiden,
kansainvälisten rahoittajien (esim. EU) ja muiden avaintoimijoiden kanssa ja toimii linkkinä eri sidosryhmien välillä varmistaen hankkeen tavoitteiden mukaisen etenemisen.
• Tukee PEERS-hankkeen toimeenpanoa ja hallintoa yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa.
• Tarjoaa teknistä tukea ja konsultointia koulutuksen kehittämiseen liittyen.
Tehtävä tulee sijoittumaan Opetushallituksen Kansainvälistyminen-päätoimintoon ja siellä Opetusalan globaalit kumppanuudet yksikköön. Opetushallituksen Kansainvälistyminen-päätoiminto vastaa mm. Erasmus+ ja EU-ohjelmien koordinaatiosta, pohjoismaisista Nordplus -ohjelmista, erilaisista kansallisesti rahoitetuista kansainvälisyystoimista, Education Finland -koulutusvientiohjelmasta ja opetusalan globaaleista kumppanuuksista.
Opetusalan globaalit kumppanuudet -yksikön tehtävänä on vahvistaa opetusalan kehitysyhteistyön osaamista ja ylläpitää opetusalan kehitysyhteistyön asiantuntijarekisteriä, tukea opetusalan asiantuntijoiden hyödyntämistä erityisesti opetussektorin järjestelmä- ja politiikkatason kehittämiseen tähtäävässä kahdenvälisessä ja monenkeskisten toimijoiden kautta tehtävässä kehitysyhteistyössä, vahvistaa opetusalan kehityspolitiikkaa, monitoimijayhteistyötä, viestintää ja vaikuttamista sekä edistää koulutusvientiä Education Finland -ohjelman avulla.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/PEERS.pdf
Tehtävään ei ole säädettyjä kelpoisuusvaatimuksia.
Haemme erityisasiantuntijaksi oma-aloitteista tiimityöskentelijää, jolla on joustava asenne ja kyky työskennellä haastavassa kansainvälisessä ympäristössä erilaisten ihmisten kanssa.
Odotamme sinulta ylempää korkeakoulututkintoa, perehtyneisyyttä viran tehtäväalaan ja vähintään kymmenen vuoden työkokemusta asiantuntijatehtävistä opetussektorilla, eduksi luetaan kokemus Afrikasta ja erityisesti läntisen Afrikan maista. Lisäksi odotetaan kokemusta koulutuspolitiikan tukemisesta ja instituutioiden kapasiteetin vahvistamisesta. Luemme eduksi aiemman kokemuksen hankkeiden hallinnoinnista, erityisesti EU-rahoitteisissa projekteissa, sekä tuntemuksen suomalaisen tai eurooppalaisen julkishallinnon toimintatavoista. Eduksi luetaan myös kokemus inkluusion, sukupuolten tasa-arvon, digitaalisten taitojen tai ympäristön kestävyyden edistämisestä opetussektorilla tai koulutushankkeissa. Tehtävä edellyttää erinomaista englannin kielen ja hyvää ranskan kielen taitoa.
Odotamme sinulta hyviä valmiuksia sekä itsenäiseen että tiimityöskentelyyn sekä hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Lisäksi odotamme kehittämisorientaatiota, organisointitaitoja ja kykyä kokonaisuuksien hallintaan.
Tehtävä sisältää matkustamista (Eurooppa/Afrikka).
Projektipäällikkö Karolina Marisa
puh. +358 (0)50 3437885
sähköposti: karolina.marisa@oph.fi
Soittoaika: Maanantai 29.9.2025 klo 14-15
Toivomme hakemukset ensisijaisesti sähköisinä Valtiolle.fi-palvelun kautta. Voit kuitenkin hakea tätä työpaikkaa myös toimittamalla hakemuksesi kirjaamon postiosoitteeseen. Sekä hakemuksessa että kirjekuoressa tulee mainita haettavan tehtävän ID-numero. Kirjeen tulee olla perillä hakuajan päättymiseen mennessä.
Opetushallituksen kirjaamo
PL 380
00531 Helsinki
Opetushallitus on kansallinen varhaiskasvatuksen, koulutuksen, elinikäisen oppimisen ja kansainvälistymisen asiantuntijavirasto, kehittäjä ja palveluntuottaja, jossa työskentelee noin 400 asiantuntijaa. Missiomme on ”intohimona oppiminen”, ja visiomme mukaan jokainen voi kasvaa potentiaaliinsa.
Työnantajana pidämme huolta henkilöstön hyvinvoinnista ja jatkuvasta oppimisesta. Toimimme valmentavan ja oppivan työotteen mukaisesti ja toimintamme perustuu tavoitejohtamiseen. Olemme vuorovaikutteinen ja keskusteleva työyhteisö, joka kehittää palvelujaan yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa.
Sijainti
Abuja, Abuja, Nigeria
Voit tehdä työtä jossain seuraavista toimipisteistämme
Muut tehtävän tiedot
Näin haet
Hakijan ohjeet
Kysy apua
Usein kysyttyä
Tehtäviä uran eri vaiheisiin
Valtion sisäisen liikkuvuuden tehtävät
Kansainväliset tehtävät
Opiskelijalle
Siirry sivustolla
Kaikki työpaikat
Tutustu työnantajiin
Valtiolle.fi-etusivu
Valtiolle.fi on Suomen valtion työnhakupalvelu. Palvelumme on näyteikkuna valtiolla työskentelemiseen ja hakukanava valtion avoimiin työ- ja harjoittelupaikkoihin. Palvelussamme on jatkuvasti avoimena satoja paikkoja monipuolisiin työtehtäviin Suomessa ja ulkomailla.
Lue palvelun tietosuojaselosteet sekä saavutettavuusseloste.
Anna palautetta sivustosta tai saavutettavuudesta.
Ole hyvä ja vaihda selain esimerkiksi Chromeen