Arkivarien skötar högsta domstolens dokumentförvaltning.
Huvuduppgift är att sköta högsta domstolens dokumentförvaltning, vilket bl.a. innebär mottagande av arkivbeställningar, hantering, gallring och förstörande av material samt överföring av material (inklusive det så kallade massdigitaliseringsprojektet). I och med införandet av elektroniska system och förfaringssätt blir tyngdpunkten i arkivariens uppdrag i allt högre grad elektronisk dokumentförvaltning. Arkivarien ger handledning och anvisningar till personalen i frågor gällande dokumentförvaltning. Till arkivariens uppdrag hör även registrerings-, kundservice- och informationsserviceuppgifter, uppgifter inom statistikföring och rapportering, vissa uppgifter inom ekonomiförvaltning samt de uppgifter som kanslichefen och arkivariens chef särskilt förordnar.
Arkivarien skötar högsta domstolens dokumentförvaltning.
Huvuduppgift är att sköta högsta domstolens dokumentförvaltning, vilket bl.a. innebär mottagande av arkivbeställningar, hantering, gallring och förstörande av material samt överföring av material (inklusive det så kallade massdigitaliseringsprojektet).
De bästa färdigheterna för att sköta arkivariens uppgifter ger t.ex. en högskoleexamen och en examen i arkivbranschen eller annan utbildning som stöder utförandet av arbetsuppgifterna. En framgångsrik skötsel av uppgifterna främjas av goda datatekniska kunskaper och förmåga att ta till sig nya system, vilja och intresse att delta i utvecklingsarbete samt erfarenhet av motsvarande uppgifter med särskild tonvikt på elektronisk dokumentförvaltning. Arbetet är självständigt och kräver noggrannhet samt ett omsorgsfullt och systematiskt arbetssätt.
Vi uppskattar flexibilitet, en kundserviceinriktad attityd, ett målmedvetet och självständigt grepp i arbetet, ansvarskänsla och god samarbetsförmåga. För oss är även beredskap att delta i utvecklingsarbetet samt en god interaktions- och samarbetsförmåga i arbetsgemenskapen viktiga egenskaper för oss.
Förtrogenhet med statsförvaltningen och domstolsväsendet räknas som merit.
Med den sökandes samtycke kan göras en begränsad säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi/sv/framsida.
Registrator Marja Nurminen (7.-31.7.2025)
050 4173 758
Inspektör Marina Häggqvist (4.-11.8.2025)
050 4173 929
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Högsta domstolens registratorskontor
Högsta domstolens registratorskontor
PB 301
00171 Helsingfors
Högsta domstolen är den översta domstolen i tviste- och brottmål. Högsta domstolens viktigaste uppgift är att ge prejudikat i ärenden där lagen inte ger något entydigt svar. Genom prejudikaten ges rättsanvisningar med tanke på framtida motsvarande rättstvister. Genom dessa strävar man efter att säkerställa att domstolarna i hela landet tolkar lagen på samma sätt.
Orter
Pohjoisesplanadi 3, 00170 Helsinki
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Övrig information om uppgiften
Valtiolle.fi on Suomen valtion työnhakupalvelu. Palvelumme on näyteikkuna valtiolla työskentelemiseen ja hakukanava valtion avoimiin työ- ja harjoittelupaikkoihin. Palvelussamme on jatkuvasti avoimena satoja paikkoja monipuolisiin työtehtäviin Suomessa ja ulkomailla.
Lue palvelun tietosuojaselosteet sekä saavutettavuusseloste.
Anna palautetta sivustosta tai saavutettavuudesta.
Ole hyvä ja vaihda selain esimerkiksi Chromeen