
Rekrytointi valtiolla - näin se toimii
Valtion tehtäviin rekrytoidaan sekä vakinaisiin virkoihin että määräaikaisiin virkasuhteisiin. Lisäksi valtiolla on työsopimussuhteisia tehtäviä. Määräaikaiseen virkasuhteeseen voidaan nimittää tietyin laissa säädetyin perustein, esimerkkinä vanhempainvapaasijaisuudet.
Kukin virasto vastaa henkilöstösuunnittelustaan ja omista rekrytoinneistaan. Joihinkin tehtäviin rekrytoidaan myös viraston oman koulutuksen kautta, toisiin tehtäviin työnantajan koulutus on ainoa väylä.
Hakemuksen tekeminen Valtiolle.fi-palvelussa varmistaa, että hakemukseen tulee kaikki työnantajan tarvitsemat tiedot. Jos et voi käyttää Valtiolle.fi-palvelua, vaan haet työpaikkaa lähettämällä hakemuksesi työpaikkailmoituksessa kerrottuun kirjaamon postiosoitteeseen, varmistathan, että hakemuksessa on mainittuna rekrytoinnin ID-tunnistenumero.
Hakuilmoitus kertoo vaatimukset ja odotukset
Hakuilmoituksella kerrotaan hakijalta odotetusta koulutuksesta, kokemuksesta ja osaamisesta. Näiden toivottujen ominaisuuksien lisäksi hakuilmoituksella saattaa olla kerrottuna säädetyt kelpoisuusvaatimukset. Ne ovat ehdottomia, lain määräämiä vaatimuksia, jotka valittavan henkilön tulee täyttää. Ilman säädettyjen kelpoisuusvaatimusten täyttymistä hakijaa ei voida kutsua haastatteluun. Hakuilmoitus kannattaakin lukea tarkkaan läpi.
Avoin hakemus
Valtiolla voidaan palkata myös ilman julkista hakua alle kahden (2) vuoden määräaikaiseen virka- tai työsuhteeseen. Tällöin hakuilmoitusta ei julkaista työnhakupalvelussa.
Valtiolle voi jättää avoimen hakemuksen, jossa hakija määrittelee minkä alan työtehtävissä ja/tai virastoissa hän on halukas työskentelemään. Avoimen hakemuksen kautta voi työllistyä valtiolla ainoastaan määräaikaisesti.
1. Valmistautuminen
- Tehtäväanalyysi: Määritellään viran tehtävät, vaativuus ja tulevaisuuden osaamistarpeet.
- Toimenkuva ja hakukriteerit: Laaditaan hakuilmoituksen pohjaksi.
- Sisäiset järjestelyt: Arvioidaan mahdollisuus täyttää tehtävä sisäisesti.
- Nimitystoimivalta: Selvitetään, kuka tekee nimityksen (virasto, valtioneuvosto, presidentti).
2. Julkinen haku
- Hakuilmoitus: Julkaistaan Valtiolle.fi-palvelussa (myös ruotsiksi tarvittaessa).
- Hakuaika: Vähintään 14 päivää.
- Näkyvyys: Mahdollinen lisäviestintä (esim. sosiaalinen media, suorahaku).
3. Arviointi
- Hakemusten käsittely: Tarkistetaan kelpoisuus ja muut kriteerit.
- Haastattelut: Usein useampi kierros, voidaan käyttää myös tehtäväantoja.
- Soveltuvuusarviointi: Tarvittaessa ulkopuolinen asiantuntija.
4. Valinta
- Nimitysharkinta: Valitaan ansioitunein hakija objektiivisesti.
- Lisäselvitykset: Tarvittaessa turvallisuusselvitys, terveydentilaselvitys, sidonnaisuusilmoitus.
- Nimitysmuistio ja -päätös: Perusteltu ja julkinen päätös, johon liitetään valitusosoitus.
5. Päätöksen täytäntöönpano
- Tiedoksianto: Kaikille hakijoille, yleensä Valtiolle.fi:n kautta.
- Lainvoimaisuus: Tarkistetaan ennen viran vastaanottamista.
- Asiakirjojen arkistointi ja valintaprosessin arviointi.
6. Vastaanotto ja perehdytys
- Uuden virkamiehen perehdytys ja työn aloitus.
- Läpinäkyvyys ja tasapuolisuus
- Kelpoisuusvaatimusten täyttyminen
- Objektiivinen ansiovertailu
- Hakijaviestintä ja hyvä hallinto
- Julkisuus ja tietosuoja
Valtion rekrytointia ohjaavat useat lait, kuten virkamieslaki, hallintolaki, tasa-arvolaki, yhdenvertaisuuslaki ja laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta. Näiden tarkoituksena on varmistaa, että työnhaku valtiolle on oikeudenmukainen, avoin ja tasapuolinen.
Miten säännöt näkyvät käytännössä?
-
Työpaikat ilmoitetaan avoimesti, pääsääntöisesti www.valtiolle.fi-palvelussa.
-
Hakijoita vertaillaan heidän osaamisensa ja kokemuksensa perusteella. Toisinaan käytetään anonyymiä rekrytointia.
- Valintapäätös tehdään reilusti ja perustellusti. Syrjintä on kiellettyä.
- Kaikille hakijoille kerrotaan valintapäätös. Kaikki saavat tietää, kuka tehtävään valittiin ja millä perusteilla.
-
Valtiolle jätetyt hakemukset ovat pääsääntöisesti julkisia heti niiden saavuttua viranomaiselle. Julkisia tietoja voidaan luovuttaa tietopyynnöstä, ellei tiedot ole lain mukaan salassa pidettäviä. Hakija voi esittää toiveen nimensä salassa pitämisestä, mutta viranomainen toimii julkisuuslain mukaisesti. Lue lisää: Katso usein kysytyistä kysymyksistä kohta Ovatko valtiolle jätetyt työhakemukset julkisia?
--
Valtion rekrytoinnista ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta on kerrottu Valtiovarainministeriön sivuilla. Rekrytointiprosessista on pyritty tekemään mahdollisimman läpinäkyvä, ja virastoille laadittu prosessia koskeva ohjeistus on avoimesti kaikkien luettavissa.
Välilä hakijoista saattaa tuntua, että rekrytoinnin eteneminen valtiolla kestää pitkään. Tunne osuu monesti oikeaan, sillä valtion rekrytointiprosessia säätelevät lain lisäksi erilaiset määräykset ja ohjeet.
Rekrytoinnissa on eri vaiheita, joista jokainen tulee
- Julkisesta hakumenettelystä, joka vaatii tiettyjä määräaikoja (esim. hakuaika vähintään 14 kokonaista päivää).
- Monivaiheisesta arvioinnista, jossa käydään ensin läpi mahdollisten kelpoisuusvaatimusten täyttyminen (esim. tietty tutkinto) ja tehdään ansiovertailua, tasa-arvoa painottaen.
- Päätöksenteon byrokraattisuudesta, koska virkanimitykset voivat vaatia useamman tason hyväksyntää.
Tästä määrämuotoisuudesta ja monivaiheisuudesta johtuen yksittäinen valtion rekrytointi kestää usein vähintään 3-5 kk.
Valtion rekrytoinneissa saattaa kestää, mutta toisaalta rekrytointiprosessit ovat läpinäkyvämpiä kuin yksityisellä puolella.
Pitkän keston vuoksi pyrimme kiinnittämään erityistä huomioita avoimeen ja oikea-aikaiseen hakijaviestintään, jolla pyrimme kertomaan rekrytointiprosessin etenemisestä.

1) Hakuilmoitus julkaistaan Valtiolle.fi-palvelussa
2) Tehtävästä kiinnostuneet jättävät hakemuksen ja tekevät mahdolliset tiedustelut
3) Virasto käsittelee hakemukset
4) Virasto valitsee haastateltavat
5) Virasto haastattelee
6) Virasto esittää ansioituneimman hakijan nimittämistä tehtävään
7) Virasto pyytää mahdollisia lisäselvityksiä valittavaksi ehdotettavasta henkilöstä
8) Virasto lähettää nimityspäätöksen tiedoksi
9) Valittu henkilö aloittaa tehtävässä