Vid Åbo förvaltningsdomstol lediganslås två tjänster som förvaltningsrättsdomare T 13.
Förvaltningsrättsdomaren fungerar i sammansättningen som ordförande, granskande ledamot, tredje ledamot eller föredragande ledamot. Enligt huvudregeln fungerar en förvaltningsrättsdomare i den övre löneklassen (T 13) som ordförande och granskande ledamot. Därtill avgör hon/han ärenden som enligt lag kan avgöras av en ledamot.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/tva-2-tjanster-som-forvaltningsrattsdomare-t-13-vid-abo-forvaltningsdomstol-6916/
- Åbo förvaltningsdomstol
- Alla jobbOrdinarieTjänstMöjlighet att arbeta på distansAnnanExpertuppgifter
- 6916
- 2
- Den första tjänsten blir ledig på grund av pensionering fr.o.m. 1.10.2024 och den andra tjänsten har inrättats fr.o.m. 1.1.2025. Tidpunkten för tillsättandet av tjänsten preciseras under utnämningsförfarandet.
- 5487,37 €/mån. Utöver grundlönen kan det betalas ett erfarenhetstillägg på 5-30%.
- 30.8.2024 08:00 - 26.9.2024 16:15
- Egentliga FinlandÅboVälj ett uppgiftsområdeJuridiska uppgifter
Till domare kan utnämnas rättrådiga finska medborgare som har avlagt annan högre högskoleexamen i juridik än magisterexamen i internationell och komparativ rätt och som genom sin tidigare verksamhet vid en domstol eller i andra uppgifter har visat att de har sådana insikter i tjänstens uppgiftsområde som en framgångsrik skötsel av tjänsten förutsätter samt behövliga personliga egenskaper.
Av den som utnämns till tjänsten krävs därtill utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska (domstolslag 10 kap 1 § och 9 §).
De viktigaste personliga egenskaperna som krävs i en domares uppgifter är ansvarsfullhet, förmågan att arbeta på ett rättssäkert, resultatinriktat och självständigt sätt samt färdighet att kontinuerligt utveckla såväl sin egen yrkesskicklighet som hela arbetsgemenskapens kunnande. Även förmågan att ta ansvar för ett kollegiums övergripande uppgift och god samarbetsförmåga med hela personalen är viktiga för skötseln av en domares uppgifter i en kollegial domstol.
Djupa kunskaper i förvaltningsrättskipning samt processledningsförmåga och god samt möjligast omfattande materiellrättslig förtrogenhet med den lagstiftning som hör till förvaltningsdomstolens verksamhetsområde är fördelar för en framgångsrik skötsel av uppgifterna. I sig kan det förutsättas att speciellt en domare som fungerar som granskande ledamot har ingående specialkompetens i era ärendegrupper och i tidigare verksamhet visad förmåga att vid behov snabbt sätta sig in i nya ärenden.
Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.
Den valda personen ska före utnämningen lämna en redogörelse för sina bindningar ( statstjänstemannalagen 8 a §).
Ytterligare upplysningar ges av Åbo förvaltningsdomstolens överdomare Seija Kaijanen, tel. 029 56 42401.
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Domstolsverket registratorskontoret
PB 100
00085 Domstolverket
Åbo förvaltningsdomstol är en tvåspråkig allmän regional förvaltningsdomstol. Till dess domkrets hör Egentliga Finlands och Satakunta landskap. Förvaltningsdomstol ger rättskydd i ärenden i vilka det är fråga om lagligheten av myndighetens beslut. De största ärendegrupperna är social- och hälsovård, utlänningsärenden, beskattning, ekonomisk verksamhet, byggande samt självstyrelse.
Orter
Åbo
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Lasarettsgatan 2-4
20100 Åbo
Övrig information om uppgiften
Till ansökan ska fogas ett aktuellt matrikelutdrag som är högst tre månader gammalt eller behövliga intyg över examina och arbetserfarenhet. Kom ihåg att kontrollera riktigheten av matrikelutdraget i fråga om anteckningar som eventuellt saknas (t.ex. vicehäradshövdingstitel, språkkunskaper och anteckning om advokatexamen). När man beställer ett matrikelutdrag för att söka en tjänst som domare ska man välja ett matrikelutdrag där uppgifterna är på arbetsgivarmyndighetsnivå/organisationsnivå. Där ska synas personbeteckning och av utdraget ska det också framgå att användningsändamålet är att söka en tjänst, ett uppdrag eller en arbetsplats.
Domstolsverkets dataskyddsbeskrivning som gäller rekryteringsprocessen i samband med domartjänster:
https://www.tuomioistuinvirasto.fi/sv/index/nbortgcbe/dataskydd/behandlingavpersonuppgifterviddomstolsverket/processenfortillsattandeavdomartjanster.html
Notera vänligen domarförslagsnämndens anvisningar om vad annat en god ansökan gärna ska innehålla. Anvisningar för dem som söker domartjänster finns på domarförslagsnämndens webbplats: https://oikeus.fi/tuomioistuimet/sv/index/domstolsvasendet/namnder/domarforslagsnamnden/anvisningarforsokandeavendomartjanst.html