Vi söker en specialsakkunnig i informationsfrågor till en ordinarie tjänst till enheten för administrativa tjänster vid ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen som inleder sin verksamhet. Tjänsten tillsätts den 1 januari 2025.
I dina arbetsuppgifter ingår i omfattande grad informationsuppgifter. Du stöder specialmyndigheterna bland annat med informationshanteringsprocesser, informationsförvaltning och informationssäkerhet.
Du svarar för serviceavtal som gäller ämbetsverkets informationsförvaltning samt hantering och utveckling av informationsförvaltningstjänster.
Som en del av utveckling av verksamheten stöder du myndigheterna vid planering och utvecklande av kunskapsbaserad ledning och utnyttjande av informationsresurser. Du planerar och genomför dataanalys- och rapporteringshelheter för att stödja planering och uppföljning av specialmyndigheternas och enheten för administrativa tjänsters verksamhet.
Du deltar i projekt som främjar användning och utnyttjande av artificiell intelligens i samarbete med specialmyndigheterna och Rättsregistercentralen. Du stöder specialmyndigheterna med användning och utnyttjande av applikationer för artificiell intelligens.
Du ger även sakkunnigstöd som anknyter till riskhantering (till exempel informationsrisker och risker som gäller informationssystem, system för riskhantering).
Du är ansvarig för intern kontroll och anlitar vid behov externa tjänsteproducenter.
Du svarar för ordnande av enheten för administrativa tjänsters egna uppgifter som gäller enheten för informationshantering och deltar i utveckling av processer inom ditt ansvarsområde.
Du samarbetar nära utöver specialmyndigheterna även till exempel med justitieministeriet, Rättsregistercentralen och Valtori.
Arbetsbeskrivningen kan preciseras och vissa uppgiftsområden kan betonas mer utgående från framtida behov och kompetens hos den person som väljs till tjänsten.
Arbetsuppgifterna kan också omfatta övriga uppgifter som chefen tilldelar.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/specialsakkunnig-informationsfragor-till-enheten-for-administrativa-tjanster-vid-ambetsverket-specialmyndigheterna-inom-justit/
- Justitieministeriet
- Alla jobbOrdinarieTjänstArbetstid vid ämbetsverkExpertuppgifter
- 7764
- 1.1.2025
- Den uppgiftsbaserade lönen är 4338,36 euro i månaden, därtill betalas en individuell lönedel som utgör 5-50 procent av den uppgiftsbaserade lönen. Den individuella lönedelen för den person som börjar i tjänsten är vanligtvis 17-23 procent. I början av anställningen är totallönen 5075,88 - 5336,18 euro i månaden.
- 8.10.2024 14:00 - 24.10.2024 16:15
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeMöjlighet att arbeta på distansDatatjänst / arkivering
Det finns inga föreskrivna behörighetsvillkor för tjänsteförhållandet.
I praktiken behöver du lämplig högre högskoleexamen. Av den person som väljs till tjänsten förväntar vi oss även flera års relevanta erfarenhet av skötsel och utveckling av ärenden som ingår i tjänsten och anknyter till informationshantering, dataanalys, informationssäkerhet och/eller riskhantering. Du bör ha tillräckliga kunskaper även i informationsförvaltning så att du bland annat kan arbeta som kontaktperson i informationsförvaltningsfrågor mellan specialmyndigheterna och Rättsregistercentralen samt ta hand om genomförande, uppföljning och utveckling av serviceavtalet för informationsförvaltning.
Meriterande är kännedom om justitieministeriets förvaltningsområde samt mångsidig erfarenhet av statsförvaltning och system, förfarandesätt och processer i anknytning till den.
Meriterande är intresse för och förståelse av artificiell intelligens och möjligheter att utnyttja den.
Såväl ämbetsverket, dess enhet för administrativa tjänster som den ledigförklarade tjänsten är nya, så vi förväntar oss av dig att du aktivt tar dig an nya slags uppgifter och fördomsfritt skapar, formar och utvecklar utöver dina egna arbetsuppgifter även verksamheten för hela ämbetsverket och enheten för administrativa tjänster.
Man kommer att arbeta i team, men av varje anställd krävs även initiativförmåga samt förmåga att hantera omfattande helheter, arbeta självständigt, prioritera och fatta beslut i ofta komplicerade frågor.
Vi har till uppgift att stödja och ge råd till specialmyndigheterna i administrativa frågor så bra som möjligt och enhetens väsentliga egenskap är ju lösningsinriktad och serviceinriktad verksamhet.
Du kommer att samarbeta med många olika aktörer och skapa nödvändiga nätverk och samarbetskanaler, så god samarbetsförmåga är nödvändig.
För att lyckas i arbetet behöver du utmärkta kunskaper i finska och nöjaktiga kunskaper i svenska. Kunskaper i engelska och svenska är meriterande.
Lokalerna för enheten för administrativa tjänster kommer att sannolikt ligga i Böle med goda trafikförbindelser och i närheten av lokalerna för flera specialmyndigheter. När man planerar verksamheten och påbörjar arbetet, arbetar man för det mesta på plats, men efter att verksamheten har etablerat sig kan man utföra arbetsuppgifter även på distans.
För personalen i enheten för administrativa tjänster ordnas vanliga personalförmåner som den statliga arbetsgivaren erbjuder och som preciseras i slutet av året.
Med den sökandes samtycke kan göras en normal säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressenwww.supo.fi/sv/framsida.
Ledande sakkunnig (direktör för enheten för administrativa tjänster fr.o.m. den 1 januari 2025) Juha Sepponen
+358 295 150 183
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Registratorskontoret vid Justitieministeriet
PB 25
00023 Statsrådet
Ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen är ett nytt ämbetsverk som inleder sin verksamhet vid ingången av 2025 och där följande självständiga och oberoende myndigheter är verksamma: konkursombudsmannen, konsumenttvistenämnden, barnombudsmannen, rättegångsbiträdesnämnden, Olycksutredningscentralen, jämställdhetsombudsmannen, underrättelsetillsynsombudsmannen, dataombudsmannen, äldreombudsmannen, diskrimineringsombudsmannen och Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna.
Vid ämbetsverket finns dessutom en enhet för administrativa tjänster.
Enheten för administrativa tjänster har till uppgift att sköta ordnandet av stödtjänster för specialmyndigheterna. Enheten för administrativa tjänster ska särskilt
1) sköta bokföringsenhetsuppgifter samt tjänster för ekonomiförvaltningen
2) sköta tjänster för ämbetsverkets personaladministration och stödet för personalutveckling
3) stödja myndigheterna vid beredningen av arbetsgivaruppgifter
4) sköta serviceavtal som gäller ämbetsverkets informationsförvaltning samt hanteringen och utvecklingen av gemensamma informationsförvaltningstjänster
5) stödja ordnandet av myndigheternas upphandling och sköta genomförandet av gemensam upphandling
6) stödja myndigheterna vid ordnandet av intern kontroll, riskhantering,
säkerhet och beredskap
7) stödja myndigheterna vid ordnandet av informationssäkerhet och tillhandahålla myndigheterna dataskyddsombudets tjänster
8) sköta ärenden som gäller ämbetsverkets lokaler och ordnandet av lokalbundna tjänster till den del
saken inte faller under justitieministeriets behörighet samt
9) ordna tjänster för utveckling av verksamheten.
Tidigare har justitieministeriet eller andra ämbetsverken inom förvaltningsområdet tillhandahållit dessa tjänster till specialmyndigheterna. I och med att ämbetsverket inrättas överförs uppgifterna till enheten för administrativa tjänster.
Orter
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Ratapihantie 9
00520 Helsingfors
Övrig information om uppgiften
Ansökan bör göras på finska eller svenska.
De sökandes lämplighet för tjänsten kan komma att testas.
Namnen på de sökande är offentliga.
Information om behandlingen av personuppgifter i justitieministeriets tjänster: www.oikeusministerio.fi/sv/dataskydd
Ansökningarna riktas till justitieministeriet.