I högsta förvaltningsdomstolen är en tjänst som avdelningssekreterare ledig att ansökas. Tjänsten tillsätts tidigast från 1.1.2025.
Avdelningssekreterarna i högsta förvaltningsdomstolen arbetar med olika kansliuppgifter som stöder lagskipningsprocessen och beredningen, med expediering och med övriga assistentuppgifter.
Den lediganslagna avdelningssekreterartjänsten placeras i första hand inom kansliuppgifter som stöder lagskipningsprocessen. I uppgifterna ingår expediering av avgjorda ärenden det vill säga färdigställande av avgjorda ärenden och uppgifter i anslutning till delgivning och publicering av besluten. Ytterligare ingår i uppgifterna att hantera biträdenas räkningar i Romeo-systemet och renskrivning av beslut.
Till avdelningssekreterarnas ansvarsområde hör också att behandla föredragningsmaterialet, skriva ut arbetsexemplar och att assistera avdelningsledningen bland annat med att bistå med mötesarrangemang och i uppgörandet av sessionsplanerna. I arbetet kan ytterligare ingå övriga varierande kansliuppgifter. Avdelningssekreterarna assisterar också lagskipningspersonalen och administrationen med andra enskilt definierade uppgifter.
-
Ytterligare information
- https://valtiolle.fi/se/jobbar/avdelningssekreterare-7678/
- Högsta förvaltningsdomstolen
- Alla jobbOrdinarieTjänstArbetstid vid ämbetsverkVerkställande uppgifter
- 7678
- Tjänsten tillsätts tidigast 1.1.2025.
- Lön enligt kravnivå Y 9, vilket motsvarar 2216,98 euro/mån. Dessutom betalas en på den individuella arbetsprestationen baserad lönedel som är högst 45 procent av den uppgiftsrelaterade lönen.
- 16.10.2024 11:54 - 1.11.2024 16:15
- NylandHelsingforsVälj ett uppgiftsområdeMöjlighet att arbeta på distansAssistent- och annat kontorsarbete
Behörighetsvillkor för tjänsten är lämplig utbildning och tidigare uppvisad sådan kunskap och förmåga som behövs för att framgångsrikt sköta tjänsten.
Språkkraven för avdelningssekreteraren är goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska.
- Finska
- Muntliga: Goda
- Förståelse: Goda
- Skriftliga: Goda
De bästa förutsättningarna att sköta tjänsten ger en tradenom- eller merkonomexamen och tidigare erfarenhet av assistentuppgifter inom lagskipningen vid en domstol.
I arbetet som avdelningssekreterare behövs beredskap att lära sig och behärska olika datasystem och god kundbetjänings- och samarbetsförmåga. Vi värdesätter noggrannhet, ett initiativtagande arbetssätt och god stresstålighet. Övriga språkkunskaper, särskilt kunskaper i svenska och engelska räknas som merit.
I den högsta rättsinstansens verksamhet framhävs särskild ansvarsfullhet och yrkesskicklighet. Som tjänsteman i högsta förvaltningsdomstolen upprätthåller avdelningssekreteraren med sin verksamhet förtroendet för vårt lands högsta domsrätt.
Med den sökandes samtycke kan göras en begränsad säkerhetsutredning av personen som väljs till tjänsten eller uppgiften (säkerhetsutredningslagen 726/2014). Specifikare information om förfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på adressen www.supo.fi/sv/framsida.
Ytterligare information om anställningen:
Riitta Vaartio
Ansvarig notarie
029 5640 235
Vi vill i första hand ha ansökningarna elektroniskt via Valtiolle.fi. Du kan dock söka denna arbetsplats även genom att skicka din ansökan till registratorskontorets postadress. Både i ansökan och på kuvertet ska du ange ID-numret för uppgiften du söker. Brevet ska vara framme senast då ansökningstiden går ut.
Högsta förvaltningsdomstolens registratorskontor
Fabiansgatan 15
00130 Helsingfors
PB 180
00131 Helsingfors
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) utövar den högsta domsrätten i ärenden som avgörs i förvaltningsprocess. Ärendena är av många olika slag; det är frågan om ett spektrum som går från barnskyddsärenden till miljöärenden och offentlighetsfrågor och från konkurrensärenden till internationell beskattning. I högsta förvaltningsdomstolen arbetar sammanlagt cirka 120 tjänstemän i olika befattningar. Högsta förvaltningsdomstolen har över tjugo medlemmar, eller justitieråd, som fattar domstolens beslut. Omkring 50 jurister arbetar som föredragande och ungefär lika många personer arbetar med övriga uppgifter i kansliet.
Orter
Helsingfors
Du kan arbeta vid något av följande verksamhetsställen
Fabiansgatan 15
00130 Helsingfors
Övrig information om uppgiften